ГАРМОНІЧНА СТАТИКА ЯК ЕСТЕТИЧНИЙ ПРИНЦИП МУЗИКИ ЕПОХИ ПОСТМОДЕРНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.948

Ключові слова:

гармонія, гармонічна статика, постмодернізм, мінімалізм, сонорика, спектралізм, музичний часопростір, десемантизація гармонії

Анотація

Здійснено аналіз гармонічної статики як естетичної парадигми постмодерного музичного мислення. Розкрито трансформацію функціонального навантаження гармонічної вертикалі в академічній музиці другої половини ХХ ст. в контексті десемантизації гармонії, редукції телеологічної спрямованості та переосмислення категорій часу й простору в композиційній логіці. Особливу увагу приділено концептам акустичної присутності, контемплятивного сприйняття та символіки мовчання як чинникам формування нової слухової чутливості. На прикладі композиторських стратегій мінімалізму, сонорики та спектралізму гармонічна статика розглядається як онтологічна подія звуку, що фіксує зсув від наративно-драматургічного до просторово-медитативного виміру. Дослідження реалізує міждисциплінарний підхід до феномену гармонії, репрезентуючи її як просторову структуру споглядання в постмодерній культурній парадигмі.

Біографія автора

Олена СЄРОВА, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, м. Київ

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музичного продакшну та звукорежисури

Посилання

1. Androsova D. V. Minimalizm v muzytsi [Minimalism in music] (in Ukrainian). Astroprint, 2009.

2. Markova O. Neosymvolizm muzyky XXI storichchia ta vykonavske muzykznavstvo [Neosymbolism of 21stcentury music and performance musicology] (in Ukrainian). Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2018 (3). $. 2093213. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147401.

3. Svystun V. (2015). Estetyka muzychnoho postmodernu: Problema konstytiuvannia [The aesthetics of musical postmodernism: The problem of constitution] (in Ukrainian). Filosofiia ta politylohiia v konteksti suchasnoi kultury, 2015. 1 (9). $. 993108.

4. Tukova I. H. (2021). Sonoryka yak tekhnika kompozytsii: Dosvid krytychnoho analizu [Sonorism as a compositional technique: A critical analysis] (in Ukrainian). Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2021. (132). $. 66377. https://doi.org/10.31318/2522-4190.2021.132.249969.

5. Astalosh G., Mykulanynets L., & Zhyshkovych M. Musical performance in the age of postmodernism. Postmodern Openings, 2022. 13 (1). $. 1316. https://doi.org/10.18662/po/13.1/382.

6. Hassan I. Toward a concept of postmodernism. In The postmodern turn (pp. 84398). Columbus : Ohio State University Press, 1987.

7. Kaiero Claver A. The deconstruction of history, music and the autonomy of art in the post-modern aesthetic. Transcultural Music Review, 2008 (12). https://www.sibetrans.com/trans/article/104/the-deconstruction-of-historymusic-and-the-autonomy-of-art-in-the-post-modern-aesthetic.

8. Rose F. (1996). Introduction to the pitch organization of spectral music. Perspectives of New Music, 1996. 34 (2). $. 6337.

9.Rychter M. (2019). Postmodern Music and its Future. Eidos. A Journal for Philosophy of Culture, 2019. 3, no. 3 (9). $. 43-56. https://doi.org/10.14394/eidos.jpc.2019.0030.

10. Saariaho K. (1987). Timbre and harmony: interpolations of timbral structures. Contemporary Music Review, 1987. 2 (1). $. 933133.

11. Swindells, R. J. (1999). Stylistic Fusion in a Postmodern Context (PhD thesis). University of Leeds.

12. Teodorescu-Ciocanea L. Timbre versus Spectralism. Contemporary Music Review, 2003. 22 (132). $. 873104.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-25

Як цитувати

СЄРОВА, О. (2025). ГАРМОНІЧНА СТАТИКА ЯК ЕСТЕТИЧНИЙ ПРИНЦИП МУЗИКИ ЕПОХИ ПОСТМОДЕРНУ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ (НАПРЯМ КУЛЬТУРОЛОГІЯ), (50), 128–134. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.948

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦЬКІ АСПЕКТИ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Схожі статті

1 2 3 4 5 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.