ГАРМОНІЯ ЯК ПОНЯТТЯ ДИЗАЙНУ, ЕСТЕТИКИ, ДИЗАЙН-ОСВІТИ І МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ : ТЕОРЕТИЧНИЙ ТА МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.997Ключові слова:
гармонія, дизайн, естетичні основи дизайну, естетичне переживання, формоутворення, художнє проектування, методологія наукових досліджень у дизайні, дизайн-освіта, естетична компетентність дизайнера, мистецька освітаАнотація
Метою дослідження є виявлення спектру трактувань поняття гармонії у різних галузях сучасної науки та історично-наукових напрацюваннях, зокрема філософії та естетики, для з’ясування його формотворчого сенсу та евристичного потенціалу в теорії й практиці дизайну, мистецькій і дизайн-освіті. Методологія: застосовано методи порівняльного аналізу, семантичного аналізу, синтезу, екстраполяції для виявлення спектру думок про змістове насичення поняття гармонії та його денотату, а також виявлення його значення при осмисленні явищ сучасної художньої практики. Результати: проаналізовано зв’язок гармонії з естетичним переживанням та роллю у появі людинодомірного предметного середовища, як чинника сталого розвитку суспільства, а також значущість цього поняття для оцінки наслідків і засад формоутворення у дизайні, мистецькій практиці; з’ясовано спектр думок науковців, вітчизняних і зарубіжних фахівців у галузі дизайну щодо його трактування. Наукова новизна: встановлено популярність міркування про специфіку гармонії, напрацьованого класичною естетикою; виявлено ототожнення поняття гармонії та композиції у сучасній теорії дизайну; указано на важливість його подальшого опрацювання для розвитку теоретико-методологічної основи у дослідженнях з дизайну, мистецької освіти. Практична значущість цієї розвідки полягає в тому, що воно привертає увагу до потреби чіткої експлікації складових явища гармонії для покращення естетичної компетентності дизайнерів та інших фахівців, що займаються формоутворенням, креативними проектами у художніх практиках сучасності.
Посилання
1. Berezhna O. B., Andriushchenko T. Yu. Typohrafika : navchalnyi posibnyk. Kharkiv : KhNEU im. S. Kuznetsia, 2021. 125 s. URL: http://surl.li/whvgfm
2. Vazhlyvist vyboru shryftu v dyzaini interfeisiv. URL: https://www.seobanda.com/uk/blog/fonts-in-design/ 3. Vasyliev O. S., Kolosnichenko O. V. Vasylieva I. V. Shryft yak element dyzainu veb-saita komertsiinoho pidpryiemstva. URL: http://surl.li/ksplrg
4. Denysenko Yu., Maznichenko O., Kolesnykova P. Typohrafika yak osnova dyzainu drukovanykh vydan. URL: http://surl.li/pmtxcz
5. Ismailova M. S. Shryft yak osnovnyi zasib formoutvorennia vizualnoobraznoi movy typohrafiky v dyzaini polihrafichnoi reklamnoi produktsii periodu rannoho modernizmu. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. 2016. № 5. S. 24-32.
6. Kryshtopaitis V. V. Klasychna typohrafika drukovanykh vydan v umovakh tsyfrovoho naboru: funktsionalni ta estetychni aspekty : avtoref. dys. & kand. mystetstvoznavstva: 17.00.07. Kharkiv, 2011. 20 s.
7. Nykonenko T., Osmanly L., Polishchuk O., Prokopyvniuk N. Vidminnosti shryftovoho oformlennia elektronnykh i drukovanykh vydan. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/16115/1/APSD2020_V2_P093-096.pdf
8. Pasichnyi A.M. Obrazotvorche mystetstvo: slovnyk-dovidnyk. Ternopil : «Navchalna knyha 3 Bohdan», 2008. 51 s.
9. Syvous Yu. V., Levytska R. R. Istoriia, vydy, aspekty ta pryntsypy dyzainu.URL: http://surl.li/cyevwg
10. Skliarenko N. V., Kolosnichenko O. V., Yezhova O.V., Chuprina N. V., Struminska T. V., Liu Khuamei. Rozrobka reklamnoho plakatu yak aktualnoho zasobu adaptyvnoi vizualizatsii sotsialnykh problem. Art and Design. 2022. № 3. S. 120-139.
11. Fihol O. Istoriia zarodzhennia i rozvytku dyzainu. Plastychne mystetstvo. 2002. № 1. S. 41-45.
12. Shryfty ta yikh zastosuvannia v dyzaini etyketky i upakovky.URL: https://tcd.Kyiv.ua/uk/shrifti-ta-yihzastosuvannya-v-dizajni-etiketki-i-upakovki/ 13. Yak stvoryty rozmir shryftu dlia litnikh liudei: systematychnyi ohliad literatury za dopomohoiu mobilnoho prystroiu. URL: http://surl.li/clyhso
14. Does print size matter for reading? A review of findings from vision science and typography. URL: https://jov.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2191906
15. Shved Oksana Vladimirovna Chapter 7. Visual Communication in Contemporary World. URL: http://surl.li/tmnasc
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена ПОЛІЩУК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.