МОРФОЛОГІЯ І СЕМАНТИЧНА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ТРИПІЛЬСЬКИХ КЕРАМІЧНИХ ІДІОФОНІВ ОВАЛЬНО-ВИТЯГНУТОЇ ТА АНТРОПОМОРФНОЇ ФОРМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.v48i.744

Ключові слова:

ідіофони, калатальця, класифікація Горнбостеля-Закса, музична археологія, Трипільська цивілізація.

Анотація

Стаття присвячена аналізу морфології та семантичній інтерпретації калаталець овально-витягнутої форми, а також калаталець у вигляді антропоморфних посудинок раннього, середнього та пізнього етапів Трипільської цивілізації. Встановлено походження овально-витягнутої форми калаталець раннього Трипілля (Лука-Врублівецька, Солончени) та їх зв’язок із сакральною сферою. Здійснено семантичну інтерпретацію орнаменту амфороподібного калатальця середнього етапу Трипілля (Кліщів). Проаналізовано антропоморфні калатальця у формі посудин-глечиків пізнього етапу Трипілля (Вихватинці). Контекст їх знахідок і запропонована автором статті семантична інтерпретація дозволили визначити їх функції як обрядово-ритуальних атрибутів. Спростовано визначення їх первісних функцій як дитячих іграшок.

Біографія автора

Ольга Олійник, Львівська національна музична академія ім. М.В. Лисенка

кандидат мистецтвознавства, доцент

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-12

Номер

Розділ

ІСТОРИКО-МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ