ФОРМОТВОРЕННЯ У «МАЛИХ» СОНАТАХ КИТАЙСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ У РАННІ ПЕРІОДИ РОЗВИТКУ ЖАНРУ (НА ПРИКЛАДІ СОНАТИ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО ЯНА ЛІЦИНЯ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.947

Ключові слова:

«мала» соната для фортепіано китайських композиторів, музична форма, сонатне алегро, рондо, європейські засади, китайські національні риси

Анотація

Аналізується музична форма у Сонаті для фортепіано китайського композитора Ян Ліцінь, що демонструє спільні риси з музичними формами сонат інших композиторів, створених у початковий період історії жанру та наступний – час його розквіту. Доведено, що попри переважне дотримання європейських формотворчих засад і усталених особливостей праформ соната Ян Ліціня, як і твори цього жанру інших авторів, що їх прийнято зараховувати до групи т. зв. «малих» (не монументальних) сонат, мають виразні національні ознаки. Вони проявилися, зокрема, й у формотворенні – трискладовості в основі частин, часто використовуваному принципу розвитку – варіантному повторенні мелодії, вільній імітації з транспозицією мелодії на кварту або квінту, домінуванні одноголосної мелодики та ін.

Біографія автора

Оксана ГНАТИШИН, Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка, Львів

доктор мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри загального та спеціалізованого фортепіано

 

 

Посилання

1. Chen Menhzhao. Peredumovy poyavy ta vydozminy formotvorchykh kontseptsiy u sonatakh dlya fortepiano kytayskykh kompozytoriv 1939-1966-kh rokiv: Dysertatsiya na zdobutttya naukovoho stupenya kand. mystv: Rukopys. Lviv, 2025. 208 s. (In Ukrainian).

2. Chen Menhzhao Fortepianni sonaty Tszian Venie yak vtilennia samobutnoho styliu kompozytora [Jiang Wenye's piano sonatas as an embodiment of the composer's original style]. Ukrainska muzyka. 2023. 2 (45). $. 85-97 (In Ukrainian).

3. Shyp. S. Muzychna forma vid zvuku do stylyu. Kyiv : «Zapovit», 1998. 367 s. (In Ukrainian).

4. Ian To. Kytaiska fortepianna sonata: istoriia ta teoriia zhanru [The Chinese Piano Sonata: History and Theory of the Genre]. Dysertatsiya na zdobuttya &kand. mystv. Kharkiv, 2023. 217 s. (In Ukrainian).

5. Yan Litsin. Sonata. Yan Litsin. Fortepianni tvory. Shankhay : Vyd-vo Shankhayskoyi muzychnoyi konservatoriyi, 2018. S. 30-45 (In China).

6. Tanh Yin. Poperednye doslidzhennya fortepiannykh tvoriv Yan Litsina. Narodna muzyka. 2020, 12. S. 30-33 (In China).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-18

Як цитувати

ГНАТИШИН, О. (2025). ФОРМОТВОРЕННЯ У «МАЛИХ» СОНАТАХ КИТАЙСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ У РАННІ ПЕРІОДИ РОЗВИТКУ ЖАНРУ (НА ПРИКЛАДІ СОНАТИ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО ЯНА ЛІЦИНЯ). УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 121–128. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.947

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦЬКІ АСПЕКТИ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Схожі статті

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.