ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПІД ВПЛИВОМ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ІННОВАЦІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.995

Ключові слова:

візуальна культура, інформаційна культура, медіаграмотність, інформаційна грамотність, глобалізація інформаційного простору, інформаційна безпека, цифровізація, суспільство знань

Анотація

Актуальність статті полягає в теоретичному осмисленні трансформації інформаційної культури в суспільстві знань, що зумовлена прискоренням технологічних інновацій і цифровізації. Мета дослідження – виявити взаємовплив суспільства знань, інформаційної культури та технологічних інновацій. Методологія дослідження передбачає застосування концептуального аналізу та систематизації наукових джерел з дотичних гуманітарних і соціальних дисциплін, а також міждисциплінарного підходу, що поєднує ідеї соціології, філософії, культурології. Визначено, що технології не лише надають інструменти, але й фундаментально змінюють практики створення, поширення та інтерпретації знань, посилюючи роль візуальної культури та алгоритмічних систем. Глобалізація інформаційного простору створює умови як для безпрецедентного доступу до інформації, так і поширення маніпуляцій, посилення цифрового розриву. Встановлено, що ефективна навігація в цьому середовищі потребує розвинених компетенцій – не лише базової інформаційної, але й критичної медіа- та візуальної грамотності для протидії дезінформації та розуміння медіаефектів. Досліджено ключові загрози інформаційній безпеці на індивідуальному та суспільному рівнях, що виникають у цифровому середовищі, включаючи питання приватності даних і кібербезпеки. Окреслено динаміку сучасного інформаційного ринку, зокрема проблеми монополізації платформ та їхнього впливу на формування суспільної думки. Доведено, що стійкість інформаційної культури залежить від здатності суспільства критично осмислювати технологічні впливи та адаптувати соціальні інститути, розвиваючи механізми етичної рефлексії та відповідального використання технологій. Результати дослідження сприятимуть розробці освітніх стратегій і культурних політик для формування адаптивної та критичної інформаційної культури.

Біографії авторів

Юрій ГОРБАНЬ, Київський національний університет культури і мистецтв,  м. Київ, Україна

кандидат культурології, професор

Оксана Олійник, Kyiv National University of Culture and Arts Kyiv, Ukraine

кандидат культурології, доцент,

Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ, Україна

Посилання

1. Bell D. Post-Industrial Society. In W. Blom, E. Karvonen, H. Melin, K. Nordenstreng, E. Puoskari, F. Webster & P. Webster (Eds.). The information society reader. London : Routledge, 2004. $. 86-102.

2. Bradshaw S., Campbell-Smith U., Henle A., Perini A., Shalev S., Bailey H., & Howard P. N. Country case studies industrialized disinformation: 2020 global inventory of organized social media manipulation. Oxford : Oxford Internet Institute, 2024. Retrieved from https://demtech.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/12/2021/03/CaseStudies_FINAL.pdf.

3. Brechko O., & Hutsuliak A. Digital technologies of social development. Innovative economy, 2022. 4. 1363 143. doi: 10.37332/2309-1533.2022.4.19.

4. Carr N. The shallows: how the internet is changing the way we think, read and remember. New York : Atlantic, 2010.

5. Castells M. Informationalism, networks, and the network society: A theoretical blueprint. In M. Castells (Ed.). The network society: A cross-cultural perspective. Cheltenham : Edward Elgar, 2004. p. 3-45.

6. Clarke R. Risks inherent in the digital surveillance economy: A research agenda. Journal of Information Technology, 2019. 34 (1). $. 59380. doi: 10.1177/0268396218815559.

7. Davenport E., Bergeron P., Ginman M., Marcoux Y., Sonnenwald D., Talja S., & Vatanen I. The concept of the source in a world of multiple channels. In Proceedings of the 67th Annual Meeting of the American Society for Information Science and Technology (ASIST) Vol. 41 (1). $. 567-568. Wiley : American Society for Information Science and Technology, 2004. doi: 10.1002/meet.1450410178.

8. Donis L. How filter bubbles and echo chambers reinforce negative beliefs and spread misinformation through social media. In Debating Communities and Networks XII. Retrieved from https://networkconference.netstudies.org/2021/wp-content/uploads/2021/04/Donis_Conference-Paper.pdf.

9. Drucker P. F. Knowledge-worker productivity: The biggest challenge. California Management Review, 1999. 41 (2). $. 79-94. doi: 10.2307/4116598.

10. Dubel M. Impact of digitalization on achieving socio-political aspects of global sustainable development. Political life, 2024. 1. P. 151-157. doi: 10.31558/2519-2949.2024.1.21.

11. Dylko I., & McCluskey M. Media Effects in an Era of Rapid Technological Transformation: A Case of UserGenerated Content and Political Participation. Communication Theory, 2012. 22 (3). $. 2503278. doi: 10.1111/j.1468-2885.2012.01409.x.

12. Dziukevych K. New advantages of international production in the context of digital globalization. In Science and innovation of modern world: Proceedings of the 11th International scientific and practical conference. London : Cognum Publishing House, 2023. $. 269-272.

13. Gorey R.M., & Dobat, D.R. Managing in the knowledge era. The Systems Thinker, 1996. 7 (8). P. 135. Retrieved from https://thesystemsthinker.com/wp-content/uploads/pdfs/070801E.pdf.

14. Jerónimo P., Amaral I., & Correia J. Disinformation studies: Global perspectives. Journalism Practice, 2023. 17 (10).$. 2079-2083. doi: 10.1080/17512786.2023.2253246.

15. Khaustova M. H. Human rights in information society in the context of globalization. Law and Innovations, 2021. 3 (35). $. 913103.

16. Konstantyniuk S. American mass culture as a global instrument of influence. Mediaforum: Analytics, Forecasts, Information Management, 2022. 11. $. 2193234. doi: 10.31861/mediaforum.2022.11.219-234.

17. Kremen V. H., & Ilyin V. V. Presentation of visual literacy in the educational process and its explication in the culture of thinking. Information Technologies and Learning Tools, 2020. 75 (1). P. 4-12. doi: 10.33407/itlt.v75i1.3660.

18. Kubler K. Influencers and the attention economy: the meaning and management of attention on Instagram. Journal of Marketing Management, 2023. 39 (11312). $. 9653981. doi: 10.1080/0267257X.2022.2157864.

19. Movchan K. Cultural aspects of managing modern libraries. Philosophy and Governance, 2024. 334. P. 37-45.

doi: 10.70651/3041-248X/2024.3-4.05.

20. Noble S. U. Algorithms of oppression: How search engines reinforce racism. New York : New York University Press, 2018.

21. Noble S. U., Roberts S. T., Bui M., Brock A., & Snow O. Structural racism in tech: Social media platforms, algorithmic bias, and racist tech. In D. Christakis & L. Hale (Eds.), Handbook of Children and Screens: Digital Media,

Development, and Well-Being from Birth Through Adolescence. Cham : Springer, 2025. $. 269-274. doi: 10.1007/978-3-031-69362-5_37.

22. Oliver G. Data science and the information professions: Challenges and opportunities. Data and InformationManagement, 2023. 7 (1), article number 100030. doi: 10.1016/j.dim.2023.100030.

23. Prihunov O. V. Modern problems of designing and implementing national information systems. Information and society, 2022. P. 21-24. Retrieved from https://jias.donnu.edu.ua/article/view/14541.

24. Rasevych L. Integrated course of studying literature (ukrainian and foreign) in the context of globalization and postcolonialism: opportunities and risks. Pedagogical Education: Theory and Practice, 2024. 37. P. 71-86. doi:10.32626/2309-9763.2024-37-71-86.

25. Santos M. The «so-called» UGC: an updated definition of user-generated content in the age of social media. Online Information Review, 2022. 46 (1). $. 953113. doi: 10.1108/OIR-06-2020-0258.

26. Tilikina N. Media, information and computer literacy as components of digital literacy. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 2021. 29. $. 46356. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/376.

27. Tulchinskiy $. Gorbatiuk . Impact of digitalization on development economic systems in the conditions of globalization. Economic Synergy, 2023. 1 (23). $. 57365. doi: 10.53920/ES-2023-1-5.

28. Webster F. Theories of the Information Society (4 th ed.). London : Routledge, 2014.

29. Znagui Z. Examining factors influencing the emergence of a knowledge society: an explorative study. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 2024. 20 (2). $. 28341. doi: 10.20368/1971-8829/1135974.

30. Zuboff S. Surveillance capitalism or democracy? The death match of institutional orders and the politics of knowledge in our information civilization. Organization Theory, 2022. 3 (3). doi: 10.1177/26317877221129290

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-03

Як цитувати

ГОРБАНЬ, Ю., & Олійник, О. (2025). ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПІД ВПЛИВОМ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ІННОВАЦІЙ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 420–426. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.995

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА ТА СУСПІЛЬСТВО. КУЛЬТУРА ПРОФЕСІЙНИХ СФЕР ДІЯЛЬНОСТІ

Схожі статті

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.