ПОСТАТЬ ВІТАЛІЯ КУЛИКОВА У КОНТЕКСТІ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ ХАРКІВЩИНИ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.989

Ключові слова:

Віталій Куликов, харківська художня школа, портрет-маска, пострадянське мистецтво, художній конструктивізм

Анотація

Досліджується творчість і педагогічна діяльність харківського художника Віталія Миколайовича Куликова (1935–2015 рр.) у контексті соціокультурних трансформацій, що охопили художнє середовище Харківщини другої пол. ХХ – початку ХХІ ст. Комплексний підхід дозволив розкрити специфіку його авторського стилю, визначеного термінами «геометричний монтаж» і «портрет-маска». Виявлено, що В. Куликов виступив не лише як яскравий представник харківської школи живопису, а й як реформатор художньої освіти, що надав рис академічного мислення структурному рисунку в контексті архітектурної школи.
Стаття ґрунтується на аналізі джерел останніх десятиліть, зокрема публікаціях О. Штока, В. Нємцової, М. Пономаренко, Л. Смирної, Д. Клочко та Т. Луговської, а також матеріалах виставкових проєктів, присвячених харківському мистецтву. Обґрунтовано думку про унікальну позицію В. Куликова в українській художній культурі як митця, що поєднав конструктивізм, інтелектуальну рефлексію та педагогічне новаторство. Розглянуто також його внесок у розвиток візуального супротиву в умовах пострадянської реальності та значення для молодших поколінь митців. У результаті доведено, що В. Куликов є представником перехідної епохи, чия спадщина заслуговує на широку академічну увагу як у контексті історії мистецтва, так і в контексті сучасної культурної ідентичності України.

Біографія автора

Дмитро БОРОВИК, Київський столичний університет ім. Б. Грінченка, Київ, Україна

здобувач освітньо-наукового ступеня кафедри образотворчого мистецтва

 

 

 

Посилання

1. Vitalii Kulikov : albom / uporiad.: M. Shtok. Kyiv : Rodovid, 2009. 296 s.

2. Hryhorieva O. Interviu z Vitaliiem Kulykovym. 7 kanal. Kharkiv, hrud. 2007.

3. Intonatsiia: Vitalii Kulykov. Kataloh vystavky. Kharkiv : Munitsypalna halereia, 2015. 40 s.

4. Kataloh vystavky Kod mista: Kharkiv. Stankovyi portret. Kharkiv : Munitsypalna halereia, 2009. 48 s.

5. Klochko D. 65 ukrainskykh shedevriv. Vyznani y neiavni. Kyiv : ArtHuss, 2019. 244 s. 6. Lyvanova M. Buty, a ne zdavatysia. Osobystosti. 2014. № 4. S. 18323.

7. MISTO KhA. Kharkivska Munitsypalna Halereia. URL: https://shorturl.at/eVVxb (data zvernennia: 20.05.2025).

8. Ponomarenko M.V. Problemy «velykoi formy» v portretnomu maliarstvi Vitaliia Kulykova. Suchasne mystetstvo: nauk. zb. IPSM NAM Ukrainy. Kyiv : Feniks, 2015. Vyp. XI. S. 193-200.

9. Smyrna L. V. Indyvidualistychna optyka protononkonformizmu ta yii formolohichni transformatsii 1930-1960-kh rokiv. Visnyk Kyiv. nats. un-tu kultury i mystetstv. Seriia: Mystetstvoznavstvo. 2020. № 42. S. 56364.

10. Smyrna L. V. Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi: Monohrafiia / In-t problem suchasnoho mystetstva NAM Ukrainy. Kyiv : Vyd-vo Feniks, 2017. 480 s.: il.

11. Shylo O. V. H. A. Bondarenko 3 maister proektsiinoho maliunka. Kharkivskyi khudozhno‑promyslovyi instytut. Materialy nauk.-metod. konf. prof.-vykl. skladu ta aspirantiv in-tu za pidsumkamy naukovoi roboty v 1996 r.

Kharkiv : XXПІ, 1997. S. 85-87.

12. Shylo O. Hryhorii Antonovych Bondarenko i yoho shkola. Visnyk Khark. derzh. akad. dyzainu i mystetstv. 2021. Vyp. 2. 394 s

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-24

Як цитувати

БОРОВИК, Д. (2025). ПОСТАТЬ ВІТАЛІЯ КУЛИКОВА У КОНТЕКСТІ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ ХАРКІВЩИНИ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ (НАПРЯМ КУЛЬТУРОЛОГІЯ), (50), 388–393. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.989

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА ТА СУСПІЛЬСТВО. КУЛЬТУРА ПРОФЕСІЙНИХ СФЕР ДІЯЛЬНОСТІ

Схожі статті

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.