ВИСТАВА ЛЕСЯ КУРБАСА «МАКЛЕНА ГРАСА» 1933 РОКУ ЯК СИНТЕЗ ХУДОЖНІХ ПОШУКІВ І ТЕОРЕТИЧНИХ РОЗВІДОК

Автор(и)

  • Дмитро ХОДАКІВСЬКИЙ Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого, Київ, Україна https://orcid.org/0009-0001-3923-1338

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.937

Ключові слова:

Лесь Курбас, Маклена Ґраса, театр, традиція, новаторство, модернізм, Березіль

Анотація

Стаття присвячена аналізу сценічного втілення п’єси українського драматурга Миколи Куліша «Маклена Ґраса» у постановці Леся Курбаса в театрі «Березіль» (1933 р.). Основну увагу зосереджено на художньо-смисловій концепції вистави як явища, що поєднало традиції українського театру, спадкоємність символістської школи та авангардні пошуки доби. У центрі дослідження – питання інтерпретації режисером соціально-психологічного конфлікту, що розгортається на межі трагізму особистості й соціальної драми в умовах глибокої суспільної трагедії (Голодомору в Україні 1932-133 років). Акцентовано увагу на трансформації оригінального тексту п’єси відповідно до режисерського бачення Курбаса, який спрямував виставу в напрямі узагальненого соціального і морального дискурсу. Розглянуто символічну систему вистави, її пластичне вирішення, музичне оформлення, гру акторів і використання сценічного простору як елементів, що створюють новаторське сценічне висловлювання. Методологічною основою дослідження стали порівняльний, історико-культурний і мистецтвознавчий підходи. Зроблено висновок, що вистава стала не лише виявом театрального новаторства, але й трагічним підсумком курбасівської концепції театру як простору філософського і соціального пізнання. Робота розкриває значення цієї вистави як ключової в контексті зіткнення мистецтва і тоталітарної ідеології, а також як одного з останніх прикладів реалізації модерністських тенденцій у довоєнному українському театрі. Таким чином, постановка Леся Курбаса розглядається як унікальний синтез інтелектуальної глибини, естетичної сміливості та громадянської позиції митця. Окрему увагу зосереджено на актуалізації цієї вистави, інтегрування методології режисера в контекст сучасної театральної освіти та збереження культурної спадщини.

Біографія автора

Дмитро ХОДАКІВСЬКИЙ, Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І.К. Карпенка-Карого, Київ, Україна

здобувач освітньо-наукового ступеня, творчої аспірантури, кафедра акторської майстерності та режисури драми

Посилання

1. Bondarchuk S. Maisterstvo aktora. Mimogramota (The Actor9s Craft. Mimogrammatics). Edited by Mykola Shkaraban. Kyiv : PP «Yevro-Volyn», 2023.

2. Gaievskyi V. Uryvok z monohrafii pro Lesia Kurbasa (Excerpt from a Monograph about Les Kurbas). Lvivski visti, 30 May 1944. Available at: https://zbruc.eu/node/89738 (Accessed: 09 Apr. 2025).

3. Greenblatt S. Shakespearean Negotiations: The Circulation of Social Energy in Renaissance England. Berkeley : University of California Press, 1988.

4. Zhyttia i tvorchist Lesia Kurbasa (The Life and Work of Les Kurbas). Edited by Bohdan Kozak. LvivKyiv3 Kharkiv : Lytopys, 2012.

5. Klekovkin O. Les Kurbas: Systema i metod. Polemichni notatky (Les Kurbas: System and Method. Polemical Notes). Naukovyi visnyk NMAU im. P.I.Chaikovskoho, 2013. No.103. $. 32346. Available at: shron1.chtyvo.org.ua/Klekovkin_Oleksandr/Les_Kurbas_Systema_i_metod_Polemichni_notatky.pdf (Accessed: 09 Apr. 2025). 6. Klekovkin O. Systema Kurbasa: Rekonstruktsiia (The System of Kurbas: Reconstruction). Kyiv : Art Ekonomi, 2025 (Series: Stsenoznavstvo / Stage Studies).

7. Korniienko N. V. Les Kurbas: Repetitsiia maibutnoho (Les Kurbas: Rehearsal of the Future). Kyiv : Lybid, 2007.

8. Korniienko N. V. Teatr Kurbasa: Prostir i chas (Kurbas9s Theatre: Space and Time). Kyiv : Osnovy, 2001.

9. Kurbas L. Filosofiia teatru (Philosophy of Theatre). Compiled by M. Labinsky; afterwords by M. Moskalenko, D. Labinska; edited by M. Moskalenko. Kharkiv-Kyiv : Oleksandr Savchuk Publishing; Osnovy, 2022.

10. Kulish M. H. Vybrani tvory (Selected Works). Kyiv : Naukova dumka, 1989.

11. Loktionov Ye. Fenomen verbatim-teatru: potentsial mizhdystsyplinarnoho pidkhodu (The Phenomenon of Verbatim Theatre: The Potential of an Interdisciplinary Approach). Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 2024. No. 34. DOI: 10.34026/1997-4264.34.2024.305187.

12. Pavi P. Slovnyk teatru (Dictionary of Theatre). Translated from French by M. Yakubiak. Lviv : Publishing Center of Ivan Franko National University of Lviv, 2006.

13. Pavlychko S. Dyskurs modernizmu v ukrainskii literaturi (The Discourse of Modernism in Ukrainian Literature). Kyiv : Osnovy, 1999.

14. Postoi M. Chotyry dni khozhu do svoho teatru povz trup zhinky (Four Days I Pass My Theatre by the Corpse of a Woman) [Electronic resource]. Available at: https://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_cotiri-dni-hodzhu-dosvogo-teatru-povz-trup-zhinki/862549 (Accessed: 09 Apr. 2025).

15. Taniuk L. S. Berezil: narysy, stati, vystupy, shchodennyky (Berezil: Essays, Articles, Speeches, Diaries). Kyiv : Mystetstvo, 1988.

16. Taniuk L. S. Les Kurbas: Khronika zhyttia i tvorchosti (Les Kurbas: A Chronicle of Life and Work). Kyiv : Lybid, 1997.

17. Chyzhevskyi D. Narysy z istorii filosofii na Ukraini (Essays on the History of Philosophy in Ukraine). Prague : Ukrainian Public Publishing Fund, 1931.

18. Shpakovych O. Stsenohrafichna diialnist M. Kypriiana v 60-kh rokakh XX st. (Stage Design Work of M. Kyprian in the 1960 s). Narodoznavchi zoshyty, 2020. No. 1 (151)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-16

Як цитувати

ХОДАКІВСЬКИЙ, Д. (2025). ВИСТАВА ЛЕСЯ КУРБАСА «МАКЛЕНА ГРАСА» 1933 РОКУ ЯК СИНТЕЗ ХУДОЖНІХ ПОШУКІВ І ТЕОРЕТИЧНИХ РОЗВІДОК. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ (НАПРЯМ КУЛЬТУРОЛОГІЯ), (50), 60–65. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.937

Номер

Розділ

ІСТОРИКО-МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ