КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКІ ПРАКТИКИ ЛАВІНІЇ ФОНТАНИ В РАННЬОМОДЕРНІЙ БОЛОНЬЇ ТА РИМІ
DOI:
https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.932Ключові слова:
Лавінія Фонтана, Просперо Фонтана, Джан Паоло Заппі, ранньомодерна культура Італії, італійська культура, маньєризм, картина, вівтар, мініатюра, жінка-художниця, жінка-мисткиня, культура, культурологія, мистецтво, музеєзнавство, музей, Болонья, РимАнотація
Мета дослідження – виявити специфіку культурно-мистецьких практик болонської художниці Лавінії Фонтани у ранньомодерний період італійської культури. Методологія базується на комплексному підході, що складається з історичних методів дослідження: біографічного, історико-хронологічного, історико-порівняльного, а також іконографічного та іконологічного. Дослідження засновано на принципах об’єктивності та логічності в поєднанні з науковими підходами з позицій соціально-антропологічного детермінізму та діалектичного взаємозв’язку історико-культурного контексту та життєвого світу особистості, що дало змогу досягти обґрунтованих результатів дослідження. Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні важливості культурно-мистецьких практик Лавінії Фонтани в ранньомодерній Болоньї та Римі для сучасної культурології, мистецтвознавства, музеєзнавства. Вперше здійснено комплексний розгляд її мистецьких творів у контексті музейних колекцій, поглиблення культурологічного дискурсу, розвитку музейних практик. У результаті проведеного дослідження проаналізовано культурно-мистецьку діяльність жінок у Болоньї, що засвідчує певну свободу виробництва в різних сферах. Виявлено особливу роль Болонського університету (1088 р.), в якому мали право навчатися дівчата, наголошено на культурному впливі меценатів мистецтва. Професійна реалізація жінок-художниць полягає не лише в природі індивідуального генія, а в наявності та доступі до мистецької освіти. Визначено, що у професійному становленні багатьох жінок-художниць значною є роль батька-художника, чоловіка, або коханця-художника. Відтак успішнішою художницею могла бути черниця в монастирі, або донька художника в майстерні свого батька. З’ясовано, що завдячуючи навчанню у школі маньєризму, мистецьким та меценатським контактам її батька, художника Просперо Фонтани, культурному академічному середовищу Болоньї, Лавінія Фонтана змогла отримати диплом Болонського університету, побудувати успішну кар’єру професійної художниці, отримувати престижні замовлення від італійського нобілітету, кардиналів, Римських пап, іспанського короля, короля та посла Персії на портретний, історичний, міфологічний, релігійний живопис, який нині перебуває у музейних та приватних колекціях світу. Культурно-мистецькі й соціально-гуманітарні реалії ранньомодерної Болоньї та Риму засвідчують трансформації парадигми сприйняття образу жінки-художниці.
Посилання
1. Auktsionnyi budynok Sotbis. Laviniia Fontana. Portret vahitnoi zhinky, ymovirno avtoportret, 417, 01.02.2024, 114300 dol. URL: https://www. sothebys.com/en/buy/auction/2024/master-paintings-part-ii/portrait-of-a-pregnantwoman-probably-a-self (data zvernennia: 22.01.2025).
2. Auktsionnyi budynok Kristis. Laviniia Fontana. Portret papy Hryhoriia XIII (1502-1585). 40000, 18.05.2017 r., lot 563. URL: https://www.christies.com/en/lot/lot-6074459 (data zvernennia: 15.01.2025).
3. Bibliia per. I. Ohiienka. URL: https://only.bible/bible/ubio/ (data zvernennia: 15.03.2025).
4. Vazari Dzh. Zhyttiepysy naislavetnishykh khudozhnykiv, skulptoriv, arkhitektoriv; per. A. O. Perepadi, P. I. Sokolovskoho. Kyiv : Mystetstvo, 1970. 520 s.
5. Vytkalov S., Shumarova M. Muzei u suchasnomu kulturnomu prostori. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku: nauk. zb. / Uporiad. i nauk. red. V. H. Vytkalov. Rivne : RDHU, 2022. Vyp. 43. S. 81386.
6. Honcharova O. M. Kulturno-mystetski praktyky Lavinii Fontany u sotsialno-humanitarnomu dyskursi Boloni. Transformatsiini protsesy sotsialnoi kultury v Ukraini: mat. II Vseukr. nauk.-prakt. konf. KNUKiM, 23324 bereznia 2023 r. Kyiv : Vyd. tsentr KNUKiM, 2023. S. 71379 [292 s.].
7. Honcharova O. M. Fenomen zhinochoho mystetstva skulptorky Propertsii de Rossi u kulturi chynkvechento Boloni. Ukrainska kultura : mynule, suchasne, shliakhy rozvytku : nauk. zb. Uporiad. i nauk. red. V. H. Vytkalov. Rivne : RDHU, 2021. Vyp. 39. S. 3315. Rezhym dostupu: https:// kulturologiya.rshu.edu.ua/index.php?option=com_content& view=article& id=49:ukrainska-kultura-mynule-suchasne-shliakhy-rozvytku-vyp-39&catid=27&Itemid=101 (data zvernennia: 24.02.2025).
8. Honcharova O. M. Fenomen zhinochoho mystetstva v rannomodernyi period italiiskoi kultury. Kultura i mystetstvo v suchasnii Ukraini: teoriia, istoriia, praktyky: kol. monohrafiia; vidpov. red. Yu. V. Trach. Kyiv : Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv, 2020. S. 813121.
9. Romanenkova, Yu. V. XVI stolittia yak «Batkivshchyna» avtoportretu: peredumovy vynyknennia, svitohliadni zasady. Molodyi vchenyi. 9 (24), 2015. S. 1093118.
10. Suchasna kulturolohiia: postmodernizm u lohitsi rozvytku ukrainskoi humanistyky : kolekt. monohrafiia / Yu. S. Sabadash, O. M. Honcharova, L. H. Dablo; red.-uklad. Yu. S. Sabadash, I. V. Petrova. Kyiv : Lira-K, 2021. 432 s. S. 2623307. Rezhym dostupu: https:// repository.mu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4611/1/Such_kult_ mon_2021.pdf (data zvernennia: 12.03.2025).
11. A tale of two women painters Sofonisba Anguissola and Lavinia Fontana. Ed. Leticia Ruiz Gómez. Madrid : Museo Nacional del Prado, 2019. 248 p.
12. Accademia Nazionale di San Luca, Roma, Italia. Retrieved from: https://accademiasanluca.it/collezioni/opere/autoritratto-alla-spinetta (accessed 24.02.2025).
13. Art and Love in Renaissance Italy. Ed. Andrea Bayer. New York : The Metropolitan Museum of Art; Yale University Press, New Haven and London, 2008. 376 p.
14. Auction Sotheby's. Lavinia Fontana. Portrait of Bianca degli Utili Maselli, half length, in an interior, holding a dog and surrounded by six of her children. Lot 48, 26.12.2012. 602500 USD. URL: https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/ 2012/important-old-master-paintings-n08825/lot.48.html (accessed 03.03.2025).
15. Barker S. The First Biography of Artemisia Gentileschi: Self-Fashioning and Proto-Feminist Art History in Cristofano Bronzini9s Notes on Women Artists. Mitteilungen Des kunsthistorischen institutes in Florenz, 2018, Vol. 3. $. 4053435.
16. Bohn Babette. Patronizing pittrici in Early Modern Bologna. Cultural Crossroads from the Medieval to the Baroque: Recent Anglo-American Scholarship. Ed. G. M. Anselmi, A. De Benedictis, N. Terpstra. Bologna: Bononia University Press, 2013. $. 1133127 [285 @.].
17. Borghini Raffaello. Il riposo. Fiorenza: Appresso Giorgio Marescotti, 1584. 648 p. Retrieved from: https://resources.warburg.sas.ac.uk/pdf/cnh1300b2215180.pdf (accessed 08.02.2025).
18. Bosi Giuseppe. Archivio patrio di antiche e moderne rimembranze Felsinee. Bologna : Tip. di Antonio Chierici da san Domenico, 1855. Vol. II. 400 p.
19. Bronzini C. Della dignità et della nobiltà delle donne. Dialogo. Firenze: Nella Stamperia di Zanobi Pignoni, 1622. Settimana prima, e Giornata prima. 126 p. 20. Bonafede Carolina. Cenni Biografici e Ritratti d'Insigni Donne Bolognesi. Bologna : Tipografia Sassi nelle
Spaderie, 1845. 184 p.
21. Cantaro Maria Teresa. Estratto da «Lavinia Fontana Bolognese «pittora singolare» 155231614». Milano, Roma : Jandi Sapi Editori, 1989. 353 p.
22. Cantaro Maria Teresa. Lavinia Fontana (155231614): the first professional female painter in the Italian history of art. Observations: Women in Art and Design History; Introd. D. McColm. Melbourne : National Gallery of Victoria, 2023. $. 2316.
23. Catalo Generale della Collezione di Disegni Antichi e Moderni, Raccolti da E. Santarelli, scultore. Gabinetto dei Disegni e delle Stampe delle Gallerie degli Uffizi. Florence, 1870. Retrieved from: https://euploos.uffizi.it/donazione-santarelli/178/ (accessed 01.04.2025).
24. Catalogo Generale dei Beni Culturali, Ministero della Cultura, Italia. URL: https://catalogo.beniculturali.it/(accessed 12.03.2025).
25. Chadwick W. Women Art, and Society; foreword and epilogue of F. Frigeri. 6 ed. London : Thames & Hudson Ltd., 2020. 602 p.
26. Cheney Girolami L. Concealments and Revelations in the Self-Portraits of Female Painters. Forum on Public Policy. University of Massachusetts Lowell, 2011. $. 1321.
27. Cheney Girolami L. Lavinia Fontana9s Mythological Paintings: art, beauty and wisdom. Cambridge Scholar Publishing, 2020. 318 p.
28. Fine Arts museums of San Francisco, USA. URL: https://www. famsf.org/artworks/portrait-of-bianca-degliutili-maselli-and-her-children (accessed 24.04.2025).
29. Fortunati Vera. Fontana Lavinia. Dizionario Biografico degli Italiani. Vol. 48 (1997).
30. Fortune J. Research program on «Women Artists in the age of Medici». Retrieved from: www.medici.org/the-janefortune-research-program-on-women-artists-in-the-age-of-the-medici/ (accessed 08.03.2025).
31. Galleria Borghese, Roma, Italia. URL: https://www.collezionegalleriaborghese.it/ (accessed 15.03.2025).
32. Galli Romeo. Lavinia Fontana pintora (155231614). Esp. ed.; Trad. P. P. Cepagatti. Madrid : Vola Archivos, 2019. 74 p.
33. Garrard Mary D. The Cloister and the Square: Gender Dynamics in Renaissance Florence. Early Modern Women: An Interdisciplinary Journal. Vol. 10, No. 2, 2016. $. 5343.
34. Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden, Deutschland. Fontana Lavinia. Die Heilige Familie. Öl auf Buchenholz, 39,7 x 32 x 0,6-0,7 cm, Inventarnummer, Gal.-Nr. 121. URL: https://skd-onlinecollection.skd.museum/Details/Index/289860 (accessed 15.03.2025).
35. Giordani G. Guida per la Pontificia Accademia di belle Arti in Bologna. Bologna: Tipografia Sassi nelle Spaderie, 1846. 92 p.
36. Hill George Francis. Portrait medals of Italian artists of the Renaissance. London : P. L. Warner, publisher to the Medici society; Chiswick Press, 1912. 92 p. xxxii plates. URL: https://archive.org/details/portraitmedalsof00hill (accessed 25.02.2025).
37. Kelly Joan. Women, history & theory: the essays of Joan Kelly. Ed. C. R. Stimpson. Chicago & London : University of Chicago Press, 1986. 196.
38. Laboratorio delle rti visive. Retrieved from: https:// stampeditraduzione.sns.it/schedastampa.php?id=2232 (accessed 08.03.2025).
39. Lomazzo Gio. Paolo, pittore. Idea del tempio della pittura. Nella quale egli discorre dell9origine, & fondamento delle cose contenute nel suo trattato dell9arte della pittura. Milano: per Paolo Gottardo Ponto, 1590. 168 p. URL: https://archive.org/details/bub_gb_YC59KugXgdQC/ page/n193/mode/1up?view=theater (accessed 18.01.2025).
40. Lopez Serrano, Matilde. El Escorial: el Monasterio y las casitas del Principe y del Infante. Madrid : FisaBarcelona, 1984. 224 p.
41. Malvasia Carlo Cesare. Lavinia Fontana. Felsina pittrice: vite de' pittori Bolognesi. Bologna: Publisher Tip. Guidi all'Ancora, 1841. Vol. I. P. II. [416 p.]. $. 1763180. Retrieved from: https://archive.org/details/felsinapittrice01victgoog/page/183/mode/1up (accessed 12.03.2025).
42. Memorie originali Italiane risguardanti le Belle Arti. Ed. Michelangelo Gualandi. Bologna: Tipografia Sassi e Fonderia Amoretti, 1842. Serie Terza. 208 p.
43. Murphy %. P. Lavinia Fontana; an artist and her society in late sixteenth-century Bologna. Submit. for a PhD in the History of Art, University College, London, March, 1996. 319 p.
44. Museo Civico d'Arte Industriale e Galleria Davia Bargellini, Bologna, Italia. Retrieved from: https://www.museibologna.it/daviabargellini/ (accessed 23.04.2025).
45. Musei Civici d'Arte Antica: Collezioni Comunali d'Arte, Bologna, Italia. Retrieved from: https://bbcc.regione.emilia-romagna.it/pater/loadcard.do?id_card=289641 (accessed 22.04.2025).
46. Museo San Domenico, Imola, Italia. URL: https://imolamusei.it/museo-san-domenico/collezioni-darte-dellacitta/ (accessed 07.04.2025).
47. Museo de Zaragoza, Zaragoza, España. URL: http://www. museodezaragoza.es/coleccion/bellasartes/renacimiento/ (accessed 23.04.2025). 48. Museum of Paul Getty, Los Angeles, USA. Lavinia Fontana. The Wedding Feast at Cana, 157531580. URL:https://www.getty.edu/art/collection/object/10NKF6 (accessed 12.02.2025).
49. National Gallery of Art, Washington, USA. Felice Antonio Casone. Lavinia Fontana, 1552-1614, Bolognese Painter
[bronze medal, obverse], 1611. URL: https://www.nga.gov/collection/art-object-page.45169.html (accessed 16.02.2025).
50. National Gallery of Art, Washington, USA. Lavinia Fontana. Portrait of Lucia Bonasoni Garzoni, c. 1590. URL: https://www.nga.gov/collection/art-object-page.224919.html (accessed 22.02.2025) 51. National Gallery of Ireland, Dublin, Ireland. URL: http:// onlinecollection.nationalgallery.ie/objects/10779/the-visitof-the-queen-of-sheba-to-king-solomon?ctx=ea666c66-7c80-4781-aad4-98eb62b7453c&idx=1 (accessed 03.05.2025).
52. National Museum Prado, Madrid, Spain. URL: https://www.museodelprado.es/ (accessed 15.01.2025).
53. National Museum of Women in the Arts, Washington, USA. URL: https://nmwa.org/ (accessed 12.01.2025).
54. Nochlin L. Why Have There Been No Great Women Artists? Art News, January 1971. $. 22339.
55. Nochlin L. Why Have There Been No Great Women Artists? Introd. by C. Grant. 50 annivessary ed. London:
Thames & Hudson Ltd, 2021. 112 p.
56. Pinacoteca di Brera, Milano, Italia. URL: https://pinacotecabrera.org/ (40B0 725@=5==O: 18.04.2025).
57. Pinacoteca Nazionale di Bologna, Bologna, Italia. URL: https:// pinacotecabologna.beniculturali.it/it/ (40B0 725@=5==O: 12.03.2024).
58. Polo Museale Fiorentino. Inventario 1890: online database, Uffizi, Firenze, Italia. URL: http://www.polomuseale.firenze.it/inv1890/inventario.asp (accessed 24.08.2024).
59. Ragg Laura Marie Roberts. The Women Artists of Bologna. London : Methuen&Co, 1907. 320 p. URL: https://archive.org/details/cu31924020692624/page/n9/mode/2up (accessed 11.08.2024).
60. Robinson Rosa Lena Reed. Wonder Women: Sofonisba Anguissola, Lavinia Fontana and Artemisia
Gentilleschi. A Critical Analysis of Renaissance and Baroque Self-Portrait Painting by Femail Artists. Studio Art
Centers International Florence, Italy, 2017. 244 p.
61. Rocco Patricia. Maniera Devota/ mano Donnesca: Women, Virtue and Visual Imagery during the CounterReformation in the Papal States, 157531675. New York : Graduate Center, City University of New York, 2014. 250 p.
62. Samuel V. «Iussu patris»? Prolegomena on Form and Function of Women Artists9 Signatures in the Early Modern
Period. RIHA Journal 0272 | 06 September 2022. DOI: https://doi.org/10.11588/riha.2022.1.86935 (accessed 11.08.2024).
63. Sandrart J. von. Zweyter Theil, Von der alt-und neu-berühmten Egyptischen, Griechischen, Römischen,
Italiänischen, Hoch-und Nied. L' Academia Todesca della architectura, scultura & pittura oder Teutsche Academie der
edlen Bau, Bild-und Mahlerey-Künste. Nürnberg, 1675. Bd. 1. 388 s. https://digi.ub.uniheidelberg.de/diglit/sandrart1675d/0100/image,info (accessed 07.03.2025).
64. Tufts Eleanor. Our hidden Heritage, Five centures of Women Artists. New York: Paddington Press, 1975. 2 nd ed. 256 p.
65. The book of the Glory of Kings of Ethiopia. The Kebra Nagast. Transl. from Ethiopic by E. A. Wallis Budge. London : Oxford University Press, Humphrey Milford, 1932.
66. Uffizi Florence, Italy. URL: https://www.uffizi.it/ (accessed 15.03.2025).
67. Universita di Bologna, Fondazione Federico Zeri, Bologna, Italia. URL: https://catalogo.fondazionezeri.unibo.it/scheda/fotografia/82696/Manzotti%2C%20Fratelli%2C%20Fontana%20Lavini
a%20-%20sec.%20XVI%20-%20Sacra%20Conversazione (accessed 08.03.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена Гончарова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.