КОЛЕКЦІЇ ТВОРІВ УКРАЇНСЬКИХ МИТЦІВ ДРУГОЇ ПОЛ. ХІХ - ПЕРШОЇ ПОЛ. ХХ СТ. У ХУДОЖНІХ МУЗЕЯХ США

  • Олена Гончарова Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ
Ключові слова: художні музеї США, українські митці друг. пол. ХІХ. – перш. пол. ХХ ст.

Анотація

Мета статті полягає в уведенні до широкого культурологічного дискурсу маловідомої інформації
стосовно репрезентації колекції творів українських митців друг. пол. ХІХ – перш. пол. ХХ ст. у художніх
музеях США. Методологія дослідження складається з сукупності методів: історичного, біографічного,
порівняльного, а також методу натурного спостереження, використаного під час перебування автора статті у Сполучених Штатах Америки. Наукова новизна роботи полягає у розширенні знання щодо представленості колекцій творів українських митців другої половини ХІХ – першої половини ХХ ст. у зібраннях провідних художніх музеїв США. До таких віднесено як музеї, що вже багато років входять до Топ-100 художніх музеїв світу (Музей мистецтва Метрополітен у Нью-Йорку, Музей вишуканих мистецтв Сан-Франциско, Музей сучасного мистецтва (МоМА) і Музей Соломона Гугенхайму Нью-Йорку, Художній музей Філадельфії), так і художні музеї, кількість щорічних відвідувань яких сягає кількох сотень тисяч: Детройтський інститут мистецтв, Художній інститут Кларків у м. Вільямстаун, Художня галерея Єльського університету (м. Нью-Гейвен), Нова галерея Нью-Йорка, Музей Нортона Саймона (м. Пасадена), Галерея Олбрайта-Нокса (м. Баффало), Художній музей Водсворт Атенеум (м. Хартфорд). Серед українських митців др. пол. ХІХ –перш. пол. ХХ ст., твори яких представлено у цих музеях і ті, чиє ім`я всесвітньо відоме, як от О. Архіпенко, Д. Бурлюк, К. Малевич, й ті, що відомі менше, але, безперечно, заслуговують більшого визнання: І. Похитонов. Українське образотворче мистецтво того періоду репрезентують також митці, чиє життя, у т.ч. творче, тривалий час проходило в Україні і з нею пов’язано (О. Екстер, В. Кандинський). За стильовими характеристиками творчість названих митців вельми варіативна: від реалізму (І. Похитонов) до авангардистських течій модерністського мистецтва: кубізму, футуризму, абстракціонізму, експресіонізму, супрематизму (О. Архіпенко, Д. Бурлюк, К. Малевич, О. Екстер, В. Кандинський). Дані щодо репрезентації творів цих митців в зібраннях деяких названих художніх музеїв США у вітчизняний науковий дискурс уводяться вперше. Висновки. Ознайомлення з викладеними у статті матеріалами надає можливість для їх використання в навчальних курсах вітчизняних ВНЗ культурологічного профілю.

Біографія автора

Олена Гончарова, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

доктор культурології, професор, професор кафедри музеєзнавства та експертизи культурних цінностей

Опубліковано
2019-09-04
Розділ
ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦЬКІ АСПЕКТИ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ