ЖІНОЧІ АРХЕТИПНІ ОБРАЗИ У СХІДНОСЛОВ’ЯНСЬКІЙ МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

Ключові слова: жіночий архетип, східнослов’янська музична традиція Середньовіччя, Архетип Матері, Архетип Діви, фольклорна культура східних слов’ян, знаменний розспів, святі жінки Давньої Русі.

Анотація

Мета роботи. Стаття присвячена результатам дослідження особливостей втілення жіночих архетипних образів у східнослов’янській музичній традиції епохи Середньовіччя – фольклорній та церковно-співочій.
Методологія дослідження заснована на історико-музикознавчих, етномузикологічних та музично-медієвістичних підходах до вивчення культурних феноменів музичної культури східних слов’ян. В статті використано міждисциплінарний, синтетичний підхід, який дозволяє досліджувати фольклорні і монодійні зразки східнослов’янського ареалу.
Отримані результати. На основі вербального та музичного аналізу значного числа народно-пісенних і невменних рукописних джерел східнослов'янського ареалу виявлені провідні жіночі архетипи у музичній культурі Середньовіччя – Богині-Матері і Богині-Діви (фольклорні традиції), Діви-монахині і Жінки-Матері (богослужбова церковна співоча традиція).
Наукова новизна дослідження полягає у виявленні провідних жіночих архетипів у східнослов’янській музичній культурі (фольклорній та монодійній) – архетипів Матері та Діви.

Біографія автора

Тетяна Каплун , Міжнародний гуманітарний університет, Одеса

Кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри музичного мистецтва та звукорежисури 

Опубліковано
2024-12-23
Розділ
ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦЬКІ АСПЕКТИ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ