КРЕАТИВНЕ ЦИТУВАННЯ ЧИ ПЛАГІАТ? ДО ПИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ОРИГІНАЛЬНОСТІ В МИСТЕЦЬКІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

  • Ольга КАЛЕНЮК Волинський національний університет ім. Лесі Українки, м. Луцьк, Україна https://orcid.org/0000-0001-9618-6433
  • Олександра ПАНФІЛОВА Волинський національний університет ім. Лесі Українки, м. Луцьк, Україна https://orcid.org/0000-0002-5161-3363

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.962

Ключові слова:

образотворче мистецтво, твір, плагіат, ідея, композиція

Анотація

У сучасному освітньому просторі проблема плагіату набула особливої актуальності, а саме, в мистецькій освіті, оскільки торкається не лише етичних та юридичних аспектів, але й авторства та інтерпретації. Плагіат у сфері мистецтва – використання чужих ідей, композицій, стилістики чи навіть елементів твору без посилань на автора чи без отримання відповідних дозволів, проблема, з якою все важче боротися у навчальних закладах художнього спрямування. Копіювання, використання концепцій інших митців без трансформації або подача їх як власних трапляється все частіше. Молоді художники балансують між наслідуванням, особистим висловлюванням і свідомим або несвідомим плагіатом. Мета статті – проаналізувати поняття «творчий плагіат» у контексті художньої освіти розглянути проблему плагіату в образотворчому мистецтві, авторського права, проаналізувати відстеження та можливі шляхи усунення випадків плагіату розглянути явище креативного цитування як педагогічний і творчий інструмент а також з’ясувати яким чином можна формувати у студентів відчуття художньої відповідальності та авторської оригінальності. Методологія дослідження є комплексною та зумовлена поставленою метою статті. У процесі дослідження використано методи аналізу та синтезу, які застосовувалися для розгляду теоретичних засад, компаративний метод, спрямований на виявлення різних аспектів осмислення причини виникнення проблеми, також методи абстрагування, узагальнення та конкретизації. Наукова новизна – полягає у здійсненні спроби розкриття вищезгаданої проблеми; розглянуто найбільш значущі методи та шляхи її подолання.
Наголошено, що розвитку творчого плагіату образотворче мистецтво завдячує масовому захопленню мережами, додатками для митців, хоча відомо, що творчий плагіат мав місце ще в далекі часи Середньовіччя та Ренесансу. За останні кілька років зросла кількість робіт, створених штучним інтелектом на основі творчості відомих митців. Такого штибу роботи все частіше з’являються як авторські твори художників. Особливо поширеним це явище є серед студентської молоді. Зупинити, ідентифікувати потік плагіату стає дедалі важче і часто це стає проблемою для наукових керівників, викладачів мистецьких навчальних закладів.
У висновках констатовано, що проблема творчого плагіату в образотворчому мистецтві залишається невирішеною, попри численні спроби владнати ситуацію. Мистецький плагіат шкодить авторам, творчій спільноті загалом, знижує унікальність робіт та порушує права інтелектуальної власності. Боротьба з плагіатом у мистецтві потребує комплексного підходу – правового, етичного та технологічного. Формування культури оригінальності, впровадження сучасних технологій та захист прав художників можуть допомогти мінімізувати випадки плагіату.

Біографії авторів

Ольга КАЛЕНЮК, Волинський національний університет ім. Лесі Українки, м. Луцьк, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри  образотворчого мистецтва

Олександра ПАНФІЛОВА, Волинський національний університет ім. Лесі Українки, м. Луцьк, Україна

 кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри образотворчого мистецтва

Посилання

1.Bodriiar J. Simuliakry i simuliatsiia [Simulacra and Simulation] / trans. by V. Khovkhun. Kyiv [Ukraine]:

Solomoniya Pavlychko Publishing House «Osnovy», 2004. 230 p.

2.Burych L. Legal Rules for Creative Professions: Plagiarism or Inspiration? 2020. URL:

https://medium.com/digilaw-ukraine/юридичні-правила-гри-для-творчих-професій-плагіат-чи-натхнення2ef17084a25c (accessed 22 Feb 2025) [Ukraine].

3. Novikova O. Between Original and Copy: Is There Plagiarism in Art? 2023. URL:

https://www.youtube.com/watch?v=R8dB7Vv1kzs (accessed 22 Feb 2025) [Ukraine].

4. «Plagiarism or Contemporary Creativity?» URL: https://photoschool.ua/ua/club/articles/1276-plagiarism

(accessed 20 Feb 2025) [Ukraine].

5. 7 Most Common Types of Plagiarism (with Examples). URL: https://smodin.io/blog/uk/types-of-plagiarism/

(accessed 20 Feb 2025) [Unknown].

6. Garrett L., Robinson, A. Spot the Difference! Plagiarism Identification in the Visual Arts. Farnham [UK]:

University for the Creative Arts, 2012. 40 p.

7. Foster H. The Return of the Real: The Avant-Garde at the End of the Century.Cambridge, Mass. [USA]: MIT Press, 1996. 307 p.

8. Kristeva J. Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. New York, NY [USA]: Columbia

University Press, 1980. 9.Barthes R. The Death of the Author. Aspen (5-6), 1967. URL: https:// writing.upenn.edu/~taransky/Barthes.pdf

(accessed 22 Feb 2025) [USA].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Як цитувати

КАЛЕНЮК, О., & ПАНФІЛОВА, О. (2025). КРЕАТИВНЕ ЦИТУВАННЯ ЧИ ПЛАГІАТ? ДО ПИТАННЯ ХУДОЖНЬОЇ ОРИГІНАЛЬНОСТІ В МИСТЕЦЬКІЙ ОСВІТІ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 215–221. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.962

Номер

Розділ

РЕЦЕНЗІЇ, ОГЛЯДИ, ПОВІДОМЛЕННЯ

Схожі статті

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.