МУЗИЧНА ДРАМАТУРГІЯ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ДИТЯЧОГО БАЛЕТУ : НА ПРИКЛАДІ «ДЮЙМОВОНЬКИ» ЮРІЯ ШЕВЧЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.954Ключові слова:
дитячий балет «Дюймовонька», Юрій Шевченко, музична драматургія, музичний театр, музично-театральна культураАнотація
Розглянуто музично-драматургічні особливості сучасного українського дитячого балету на прикладі твору Юрія Шевченка «Дюймовонька» (2023). Вперше здійснено змістовний музикознавчий аналіз, у межах якого виявлено темброво-інтонаційні характеристики образів, лейтмотивну систему та стилістичні особливості оркестровки. Особливу увагу приділено специфіці музичного втілення персонажів, сценографічним рішенням і жанровій природі дитячого балету як синтетичної форми. Визначено, як музика Юрія Шевченка інтегрує казковий сюжет Г.-К. Андерсена у сучасний звуковий простір із філософськими підтекстами, зберігаючи баланс між яскравою театралізованістю, доступністю сприйняття та глибинним емоційним змістом.
Посилання
1. Andersen H. C. Diuimovochka / per. z dan. K. Hlovatska. Kyiv : Veselka, 2006. 32 s.
2. Aksiutina V. V. Balet Yuriia Shevchenka «Za dvoma zaitsiamy»: muzychni ta literaturni peretyny. Mystetstvoznavchi zapysky, 2022. Vyp. 41, S. 1293133.
3. Balet «Diuimovonka» Yuriia Shevchenka. Libreto. Odeskyi natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu. URL: https://operahouse.od.ua/events/thumbelina/ (Data zvernennia: 15.02.2025).
3. Zaplanuvana dytyna Odeskoi opery: skoro vidbudet9sia premera baletu «Diuimovonka». URL: https://dumskaya.net/news/zaplanirovannyy-rebenok-odesskoy-opery-skoro-sos-176293/ua/ (Data zvernennia: 15.02.2025).
4. Zinchenko V. M. Ukrainskyi balet doby Nezalezhnosti: tendentsii rozvytku, zhanrovo-intonatsiina spetsyfika : dys. & d-ra filos. : 025 «Muzychne mystetstvo». Kyiv : NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 2024. 241 s.
5. Izuhrafova N. Dytiacha opera yak avtonomna zhanrova forma u konteksti suchasnoi muzychnoi kultury. Muzychne mystetstvo i kultura: Naukovyi visnyk ONMA im. A. V. Nezhdanovoi, 2008. Vyp. 9. S. 25326.
6. Kapustian I. I. Literaturna kazka H. K. Andersena: tradytsii ta novatorstvo. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser. : Filolohiia, 2016. № 24, t. 1, S. 92394.
7. Novyny. «Diuimovochka»: choho my ne znaemo pro vidomu kazku. URL: https://srvk.gov.ua/ua/news/pg/60520918337681_n/ (Data zvernennia: 09.02.2025).
8. Stepurko V. Dytiacha kazka yak khudozhnii prostir muzychnoi dramaturhii Yuriia Shevchenka. Problemy suchasnoho mystetstva ta kultury, 2023, Vyp. 18. S. 1303135.
9. Todoriuk Yu. I. Balety dlia ditei v Ukraini kintsia XX 3 pochatku XXI stolittia. Mystetstvoznavchi zapysky, 2018, Vyp. 33. S. 3603366.
10. Yurii Shevchenko. Teatr u yoho zhytti. URL: https://mus.art.co.ua/yuriy-shevchenko-teatr-u-yoho-zhytti/ (Data zvernennia: 09.02.2025).
11. Yatsenko O. V. Teatralne v muzytsi: zhanrovo-stylovi transformatsii. Kyiv : NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 2019. 256 s.
12. Lasocki D. Quantz and the Passions: Theory and Practice. Early Music, 1978. No. 6. P. 559.
13. Paul C. Jean-Philippe Rameau (168331764), the Musician as Philosophe. Proceedings of the American Philosophical Society, 1970. Vol. 114. No. 2. P. 36342.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Тетяна БОГОЄВА, Анжеліка ТАТАРНІКОВА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.