ТЕАТРАЛЬНА МУЗИКА ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХІ СТОЛІТТЯ У ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦТВОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.949

Ключові слова:

театральна музика, театральні постановки, музичний театр, драматичний театр, мистецтвознавчі дослідження, методологія

Анотація

Стаття присвячена виявленню особливостей трактування та дослідження театральної музики першої чверті ХХІ ст. у мистецтвознавчих працях На основі аналізу досліджень та публікацій українських науковців констатовано, що єдиного загальноприйнятого визначення поняття «театральна музика» не існує, а особливості його трактування авторами залежать від предмета дослідження. Запропоновано визначення поняття «театральна музика» в широкому розумінні як музика в театральних постановках різних видів театру (від, власне, музичного та музично-драматичного, до драматичного, пластичного, театру ляльок та ін.), що характеризується рядом особливостей та функцій відповідно до специфіки жанрів і видів музично-театрального і драматичного мистецтва. Дослідження виявило, що перспективними напрямами мистецтвознавчого аналізу театральної музики в Україні першої чверті ХХІ ст. є: варіативність сучасного музично-театрального простору; специфіка театральної музики у виставах постдраматичного театру; компаративний аналіз театральної музики сучасного музичного, драматичного, пластичного театру; осмислення сутності оперної і балетної музики в творчості українських композиторів першої чверті ХХІ ст.; взаємодія автентичного та інноваційного в театральній музиці великих і малих форм; репрезентація ідеї національної ідентичності та ін.

Біографія автора

Усеїн Бекіров, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Київ

доктор філософії з музичного мистецтва, докторант

 

Посилання

1. Aksyutina V. V. Music in Ukrainian ballet as a musicological problem: experience and prospects for study. Bulletin of the National Academy of Leading Personnel of Culture and Arts: scientific journal. 2021. No. 3. P. 2263230 [in Ukrainian].

2. Afonina O. S. Musical basis of modern Ukrainian ballets. Bulletin of the National Academy of Leading Personnel of Culture and Arts: scientific journal. 2020. No. 3. P. 1213126 [in Ukrainian].

3. Bai Quan. Opera melody as an artistic-communicative and intonation-stylistic phenomenon: dissertation ...candidate of art history: 17.00.03. Odesa, 2017 [in Ukrainian].

4. Bilas O. Functions of music in theatrical performances (on the example of Viktor Kaminsky's music for the performances of the Lviv National Academic Ukrainian Drama Theater named after Maria Zankovetska). Musicological studios: in honor of the Artist. Scientific collections of the Lviv National Academy of Music named after M. V. Lysenko. Lviv, 2013. Issue 29. P. 38352 [in Ukrainian].

5. Bilas O. Functions of music and musical concepts in the latest theatrical systems of the first half of the 20th century. Scientific collections of the Lviv National Academy of Music named after M. V. Lysenko Musicological University. Lviv, 2016. Issue 38-39. P. 43359 [in Ukrainian].

6. Bilas O. The role of music in the Ukrainian drama theater of the late 19 th 3 early 20 th centuries. Ukrainian music: a scientific journal. Lviv : LNMA named after M.V. Lysenko, 2017. Issue 3(25). P. 59369 [in Ukrainian].

7. Bilas O. Composer's style as a factor of artistic integrity of a dramatic performance (on the example of music by A. Kos-Anatolsky and V. Kaminsky for performances of the National Academic Ukrainian Drama Theater named after Maria Zankovetska): author's abstract of dissertation ... candidate of arts: 17.00.03 / Lviv. National Music Academy named after M. V. Lysenko. Lviv, 2018 [in Ukrainian].

8. Garbuzyuk M. Music in the performance «Hamlet» of the Lviv Theater named after M. Zankovetska (1957): collaboration of the director and composer. Lviv : Visnyk Lviv U-tu: Art Studies series. 2002. P. 49357 [in Ukrainian].

9. Zinchenko V. M. Ukrainian ballet of the Independence period: development trends, genre and intonation specifics: dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 025 «Musical art» (branch of knowledge 02 «Culture and art»). P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, Kyiv, 2024 [in Ukrainian].

10. Kravchenko A. A. From comparability to intermediality in the analysis of musical art (based on the material of chamber and instrumental music of Ukraine). Culture and Modernity. 2016. No. 2. P. 53359 [in Ukrainian].

11. Kuryata A. The role of music in creating the atmosphere and emphasizing the key moments of the performance on the example of the performances of the Rivne Regional Academic Theater. Current issues of the humanities. 2024. Issue 74. P. 32337 [in Ukrainian].

12. Lukasheva L. T., Sadovenko S. M. Musical and theatrical reflection of the creative phenomenon of M. M.

Synelnikov: culturological dimension. Bulletin of the National Academy of Leading Personnel of Culture and Arts:

scientific journal. 2021. No. 4. P. 68374 [in Ukrainian].

13. Matsepura O. Architectonics of the musical component of a dramatic performance. Scientific Bulletin of the

National Academy of Music of Ukraine named after P.I. Tchaikovsky. 2013. Issue 105. P. 1433153 [in Ukrainian].

14. Nan L. Historical and theoretical prerequisites for the study of the musical poetics of chamber and vocal works

by M. Mussorgsky. Musical Art and Culture. 2017. No. (24). P. 1173131 [in Ukrainian].

15. Novosad Kh. Problems of creative and organizational-practical activity of the composer of the dramatic theater

in the understanding of Oleksandr Radchenko. Art history notes: Collection of scientific works. Issue 34. Kyiv :

Millennium, 2018. P. 2223230 [in Ukrainian].

16. Novosad-Lesyuk Kh.N. Music as a component of the image of the performance in the work of the Lviv Drama

Theater named after M. Zankovetska (late 1940-1950 s). Lwowsko-Rzeszowskie zeszyty naukowe. No. 6. Lwow3

Rzeszow, 2020. P. 1343143 [in Ukrainian]. 17. Sadovenko S. M. Theater music: features, functions, roles. The activity of the producer in the cultural and

artistic space of the 21 st century: creative dialogues. Collection of scientific works / Upor., nauk. ed., resp. for issue: S.

Sadovenko. Kyiv : NAKKKiM, 2020. P. 1633169 [in Ukrainian].

18. Sadovenko S. M. Yuriy Shevchenko's ballet «After Two Hares» as a distinctive phenomenon of Ukrainian musical culture.

Bulletin of the National Academy of Management of Culture and Arts: scientific journal. 2023. No. 1. P. 2283234 [in Ukrainian].

19. Filkevych G. Music and Ukrainian theater: establishing contacts and interaction. Essays on the history of

theatrical art of Ukraine of the 20 th century / Institute of Problems of Modern Art of the Academy of Arts of Ukraine;

Ed.: V. Sydorenko (chair) and others. Kyiv : Intertechnology, 2006. P. 833102 [in Ukrainian].

20. Filkevych G. Music as a component of the figurative synthesis of performances of the Ukrainian drama theater of the

second half of the 20 th century. Essays on the history of theatrical art of Ukraine in the 20th century / Institute of Problems of

Contemporary Art of the Academy of Arts of Ukraine; Editors: V. Sydorenko (chairman) and others. Kyiv :

Intertekhnologiya, 2006. P. 5873606 [in Ukrainian].

21. Filkevych G. M. Theater music. Encyclopedia of Modern Ukraine / Editors: I. M. Dzyuba, A. I. Zhukovsky, M.

G. Zheleznyak and others. ; NAS of Ukraine, National School of Dramatic Art. Kyiv : Institute of Encyclopedic

Research of NAS of Ukraine, 2020. URL: https://esu.com.ua/article-70511 (access date: 3.12.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-23

Як цитувати

Бекіров, У. (2025). ТЕАТРАЛЬНА МУЗИКА ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХІ СТОЛІТТЯ У ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦТВОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ (НАПРЯМ КУЛЬТУРОЛОГІЯ), (50), 134–139. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.949

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦЬКІ АСПЕКТИ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Схожі статті

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.