«БАЯН» – «КНОПКОВИЙ АКОРДЕОН» : КОРЕЛЯЦІЯ МАРКУВАНЬ ІНСТРУМЕНТА В ЄВРОПЕЙСЬКІЙТА ВІТЧИЗНЯНІЙ ТРАДИЦІЯХ

Ключові слова: баян; кнопковий акордеон; акордеон; гармоніка; культурні традиції, музична культура, українська музична культура.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню європейської та вітчизняної традицій в контексті різночитань назви одного й того самого інструмента. Зокрема, в європейській традиції маркованого як «кнопковий акордеон», на противагу вітчизняному візаві – «баян». Мета статті - дослідити, на основі історичних матеріалів, особливості процесу появи та ареалу поширення баяна / кнопкового акордеона крізь призму культурологічного підходу, що екстраполюється через працю Е. Гобсбаума і Т. Рейнджера «винайдення традиції», для визначення універсального означення музичного інструмента. Вперше в історії української музичної культури здійснена артикуляція (постановка) проблеми щодо маркування інструмента «баян» у вітчизняному дискурсі – «кнопковим акордеоном», що суголосно європейській традиції. Обґрунтовано актуальність обраної теми, зумовленої необхідністю усвідомлення історичної істини щодо походження і назви інструмента та уможливлення термінологічної уніфікації з європейським тлумаченням – «кнопковий акордеон». Виявлено еволюцію виникнення та становлення музичного інструмента як у вітчизняній, так і європейській традиціях. Констатовано дискурс щодо усталеної, загальноприйнятої назви означеного інструмента «баян» на основі дослідницького потенціалу українських та зарубіжних науковців.

Біографія автора

Богдан Бойко, Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського

  аспірант

Опубліковано
2024-06-14
Розділ
КУЛЬТУРА ТА СУСПІЛЬСТВО. КУЛЬТУРА ПРОФЕСІЙНИХ СФЕР ДІЯЛЬНОСТІ