ІННОВАЦІЇ ТА ЕКСПРЕСІЯ : ТВОРЧІСТЬ МИРОСЛАВА ВАЙДИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Алла ДЯЧЕНКО Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М. Бойчука https://orcid.org/0000-0003-4496-5931

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.1003

Ключові слова:

Мирослав Вайда, сучасне мистецтво, перформативність, інсталяція, постконцептуалізм, експресивна стратегія, візуальний дискурс, естетична трансгресія

Анотація

Творчість Мирослава Вайди є унікальним явищем сучасного українського мистецтва, що поєднує інноваційні техніки, експресивні форми та концептуальну глибину. У дослідженні проаналізовано його інсталяційні та перформативні практики крізь призму міждисциплінарних методологій, зокрема феноменології, герменевтики й постструктуралізму. Робота має важливе значення для подальших студій у сфері візуальної культури, оскільки демонструє трансформацію художнього мислення в умовах постмедійної доби.

Біографія автора

Алла ДЯЧЕНКО, Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М. Бойчука

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри промислового дизайну і комп’ютерних технологій, декан факультету декоративно-прикладного мистецтва, член Спілки дизайнерів України, член Національної Спілки художників України, Київ, Україна

 

Посилання

1. Aftanaziv V. Proiekt «Kylym. Suchasni ukrainski mytsi» yak skladova vitchyznianoho kontemporalnoho kulturnoho polia [The «Carpet» project. Contemporary Ukrainian artists as a component of the domestic contemporary cultural field]. Suchasne Mystetstvo : Zbirnyk naukovykh prats, 2017. (13). S. 46-50.

2. Yefimova A. V. Art-interventsii v miskyi prostir: instalatsiia, video-art ta tilesni praktyky (pryklad Lvova) [Art interventions in the urban space: Installation, video art and bodily practices (the case of Lviv)]. Visnyk Zakarpatskoho Khudozhnoho Instytutu, 2014. (5). S. 71-74.

3. Kleimenova O. Arsenalna Shekspereiana [The Arsenal Shakespeareana]. Viche, 2014 (13). $. 72-73.

4. Kravchenko A. I. Vykonavska intermedialnist: dyskurs khudozhno-tekhnolohichnoi kreatyvnosti v muzychnoho mystetstvi XXI stolittia [Performative intermediality: The discourse of artistic-technological creativity in 21st-century music art]. Aktualni @ytannia humanitarnykh nauk (29, pt. 5). S. 107-111.

5. Mykhalchuk V. Khudozhni halerei i vizualne mystetstvo novi tn ikh tekhnolohii [Art galleries and the visual art of newest technologies]. Visnyk Natsionalnoi Akademii Kerivnykh Kadriv Kultury i Mystetstv, 2014 (1). S. 148-153.

6. Prykhodko A. V. Audiovizualnyi proiekt «Zvukoizoliatsiia»: spetsyfika vtilennia kontseptsiinykh ta prostorovykh kompozytsiino-tekhnichnykh pryntsypiv [Audiovisual project «Sound Isolation»: Specifics of the implementation of conceptual and spatial compositional-technical principles]. Muzychna Teoriia i Praktyka: Problemni Aspekty ta Novi Yavyshcha. Naukovyi Visnyk Natsionalnoi Muzychnoi Akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 2024. (140). S. 188-202.

7. Portret khudozhnyka : Myroslav Vaida [Portrait of the artist: Myroslav Vaida]. ArtHuss. 2024. https://www.arthuss.com.ua/books-blog/180118.

8. Tovtyn N. I. Rukopysnyi spivanyk z kolektsii Mykoly Vaidy 3 tsinna pamiatka Zakarpatskoi dukhovnospisennoi kultury druhoi polovyny XVIII st. (pytannia dzhereloznavstva ta arkheohrafii) [A handwritten songbook from Mykola Vaida’s collection 3 a valuable monument of Transcarpathian spiritual and song culture of the second half of the 18th century]. Aktualni @ytannia humanitarnykh nauk: Mizhvuzivskyi Zbirnyk Naukovykh Prats Molodykh Vchenykh Drohobytskoho Derzhavnoho Pedahohichnoho Universytetu im. I. Franka, 2018. (18). S. 4-10.

9. «Vnutrishni terytorii»: Vilne=spilne? «Internal territories»: Free = common?]. (2015). ART UKRAINE. https://artukraine.com.ua/a/vnutrishni-teritorii--vilne--spilne/

10. Michalchuk V. V. Newest artistic technologies in the galleries of Ukraine. Kultura i Suchasnist, (2), 2012. S. 248-253.

11. Sapelkina, Z. Moderne ukrainske mystetstvo: yevropeiska totozhnist» chy okremist» [Modern Ukrainian Art: European Identity or Separateness]. Visnyk Natsionalʹnoi akademii kerivnykh kadrov kultury i mystetstv, (1), 2024. S. 242-248.

12. Shvets, M. A. Evoliutsiia kulturno-mystets»kykh praktyk Ukrainy [Evolution of Cultural and Artistic Practices in Ukraine]. Kulturologichnyi alʹmanakh, (1), 2025. S. 432-447.

13.PanfVlova, O. H., & KalenVuk, O. M. Prosuvannia suchasnoho ukrainskoho mystetstva v umovakh art-rynku [Promotion of Contemporary Ukrainian Art in the Context of the Art Market]. Zbirnyk naukovykh prats "Ukrainska akademiia mystetstva", (32), 2022. S. 111-116.

14. Karpenko, O. Analiz osnovnykh tendentsii suchasnoho ukrainskoho zhivopysu voiennoho chasu ta mystetski paralelei [Analysis of the Main Trends in Contemporary Ukrainian Wartime Painting and Artistic Parallels]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, (2), 2022. S. 127-134.

15.Mironova, T. Institutsiini aspekty rozvytku suchasnoho ukrainskoho mystetstva [Institutional Aspects of the Development of Contemporary Ukrainian Art]. Naukovi zhurnal "Khudozhna kulʹtura. Aktualʹni problemy", (17)(1), 2021. S. 112-117.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-15

Як цитувати

ДЯЧЕНКО, А. (2025). ІННОВАЦІЇ ТА ЕКСПРЕСІЯ : ТВОРЧІСТЬ МИРОСЛАВА ВАЙДИ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОГО МИСТЕЦТВА. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 478–486. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.1003

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ЯК КУЛЬТУРНА ПРАКТИКА

Схожі статті

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.