ВІДЕОДИЗАЙН ЯК СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТ СТВОРЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ОБРАЗНОЇ ЛЕКСИКИ СЦЕНІЧНОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.1002

Ключові слова:

відеодизайн, сценічний простір, образотворення, проєкційний мапінг, цифрова сценографія, музичні мегаівенти, театральна вистава, fashion-покази

Анотація

Досліджено особливості відеодизайну крізь призму проблематики образотворення сценічного мистецтва. На основі аналізу наукової літератури уточнено поняття «образотворення» та «відеодизайн». Запропоновано визначення відеодизайну сценічного мистецтва (процес створення художнього оформлення сценічного простору за допомогою технічних і творчих аспектів відеоконтенту у формі статичного або динамічного зображення з метою посилення видовищності візуального ряду та ідейного звучання постановки) та його типологізацію (за типом проєкцій, динамікою зображення, технологіями створення, типом сценічного простору, видом сценічного дійства). Констатовано, що найбільш поширеними технологіями створення відеоконтенту в сучасному сценічному мистецтві є голографічне проєктування, відеомапінг та моушн-дизайн, використання яких варіюється відповідно до специфіки типу сценічного простору. Розглянуто особливості створення інноваційної образної лексики засобами відеодизайну відповідно до специфіки сценічного простору (на прикладі театральних вистав, музичних мегаівентів, fashion-показів). Дослідження виявило, що у всіх проаналізованих типах сценічного простору відеодизайн може виконувати функцію: декораційного оформлення; сучасного інструментарію створення імерсивного та інтерактивного сценічного видовища з метою надання глядачу інноваційного досвіду; посилення сюжетно-змістової та ідейної основи сценічної дії. У випадку камерних або великих локацій відеодизайн сприяє вирішенню структурної проблеми масштабу.

Біографія автора

Роман ПРАЦКОВ, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

здобувач ІІІ освітньо-наукового ступеню

 

 

Посилання

1. Boiko V. The functional component of video design in the design of stage spectacle. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 2023. Vyp. 63. Р. 40–46.

2. Bondarenko S. . Paradigmatic dimensions of image creation in modern artistic practices. MIST : Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia : zb. nauk. pr. z mystetstvoznav. i kulturolohii. 2014. Vyp. 10. Р. 19–26.

3. Hotsaliuk A., Mykhailova R. The latest information and digital technologies in the design of modern stage space. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 2023. Vyp. 65. Р. 91–96.

4. Dovzhenko I. Video design: trends, searches, prospects. Aktualni problemy suchasnoho dyzainu. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia. S. 23–26.

5. Dokolova A.S. 3D-mapping as a modern technology of multimedia art in Ukraine: dys. doktora filosofii za spetsialnistiu 022 – Dyzain / Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv, Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Kyiv, 2021. 191 р.

6. DSTU 3899:2013. Design and ergonomics. Terminy ta vyznachennia osnovnykh poniat / nakaz Minekonomrozvytku Ukrainy vid 14.10.2013 № 1231.

7, Kvasnytsia R. Features of the formation of scenography for the presentation of fashion innovations. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 2019. Vyp. № 41. Р. 57–64.

8. Lehenkyi Yu., Strelchuk V., Hotsaliuk A. Upgrade of stage design of opera performances on the stage of modern Western European theaters. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 2023. Vyp. 64. Р. 176–181.

9. Lypkivska H. K. Independent artistic swimming of the «Free Stage». Ukrainskyi zhurnal. 208. № 6. Р. 19–21.

10. Popova O. V. Stage design in the context of the specifics of the development of modern Ukrainian drama theater. Kultura i suchasnist. Kyiv : NAKKiM, 2022. Vyp. 1. Р. 132–136.

11. Sovhyra T. I. Holographic projection in the organization of stage entertainment performances. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Mystetstvoznavstvo. 2018. Vyp. 26. Р. 172–176.

12. Sovhyra T., Zabora V., Yakovenko I., Pohuliai O. Principles of organizing kinetic video mapping in stage space: domestic experience. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo. 2022. № 5. Р. 62–70.

13. Dixon S. Digital performance: a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. Massachusetts : MIT Press, 2007. 809 р.

14. Pronovias Annual Fashion Show 2024. Tigrelab. URL : https:// tigrelab.com/project/pronovias2024/ (дата звернення : 28.04.2025).

15. Qureshi B.When stars are on stage, this designer makes it personal for each fan in the stadium. NPR. 2023. URL : npr.org/2023/11/30/1215825396/live-music-stadium-concert-es-devlin (дата звернення : 1.05.2025).

16. Sanmiguel P., Rus-Navas A.,Sadaba T. Fashion Shows: The Greatest Show on Earth. FACTUM 2023. SPBE. Р. 227–237.

17. Tamborrini P. M. Scenografia e projection mapping come stumenti di implementazione della sicurezza negli spazi pubblici. Politecnico di Torino, 2021. 98 р. URL : webthesis.biblio.polito.it/20687/1/tesi.pdf (дата звернення : 1.05.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-25

Як цитувати

ПРАЦКОВ, Р. (2025). ВІДЕОДИЗАЙН ЯК СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТ СТВОРЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ОБРАЗНОЇ ЛЕКСИКИ СЦЕНІЧНОГО ПРОСТОРУ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 473–478. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.1002

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ЯК КУЛЬТУРНА ПРАКТИКА

Схожі статті

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.