«BITE, BOTTLE, BEAUTY» – HIERARCHY OF NEEDS OF EUROPEAN FOLK PUPPET HEROES
DOI:
https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.936Keywords:
театр ляльок, народний театр, народний герой, маскот, рукавичкова лялька, маріонетка, Європа, внутрішня характерність, сценічна поведінкаAbstract
Комплексно розглянуто розвідки провідних зарубіжних театрознавців у галузі історії театру ляльок Європи. Особливу увагу приділено текстам оригінальних лялькових комедій за участю провідних протагоністів європейського лялькового кону. Відтак, проведено компаративістський аналіз характеру їхніх вчинків та дій в окремих епізодах вистав. Виявлено основні інтереси, що формують сценічну поведінку лялькових героїв. Сформовано своєрідний тріумвірат – піраміду потреб лялькових маскотів. Прикладами з драматургічних текстів обґрунтовано вибір саме цих трьох тригерів та проілюстровано, яким чином вони впливають на манеру існування та гри персонажів. Таким чином, виявлено спільний патерн поведінки для узагальненого образу народного лялькового героя Європи.
References
1. Halahan Hr. Malorusskii vertep. [Ukrainian vertep]. Kievskaia staryna.1882. Volume . October. P. 1-39 [Vn Ukrainian].
2. Markevych . Obychai, povir`ia, kukhnia i napytkyMalorossiian [Customs, beliefs, cuisine and drinks of Ukrainians]. Kyiv : Typography I. and A. Davydenko, 1860. 171 p. [Vn Ukrainian].
3. Anderson M. The Heroes of the Puppet stage. New York : Harcourt, Brace and Company, 1923. 420 p. [in English].
4. Asper H. G. Hanswurst. Studien zum Lustigmacher auf dem deutschen Theater im 17. und 18. Jahrhundert. [Hanswurst. Studies on the comedian in German theatre in the 17 th and 18 th centuries]. Emsdetten : Lechte Verlag. 1980. 426 p. [in German].
5. Baird B. Art of the Puppet. New York: The Macmillan Company, 1965. 251 p. [in English].
6. Benz L. Die lustigen Personen der antiken Possen-Bühnen. [The funny characters of the ancient farce stages].
Die lustige Person auf der Bühne. Gesammelte Vorträge des Salzburger Symposions 1993 / Verlag Ursula MüllerSpeiser. Anif/Salzburg, 1994. P. 89-98 [in German].
7. Boehn M von. Dolls and Puppets. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 1966. 552 p. [in English].
8. Byrom M. Punch & Judy 3 Its Origin & Evolution. London: Perpetua Press Ltd, 1978. 87 p. [in English].
9. Dolenská K. European puppetry tradition 3 is it still alive? eské Budějovice : Tiskárna Protisk, 2024. 126 p. [in English].
10. Jurkowski H. Narr-Nationalheld-Sozialrevell. Zur Modernisierungsgeschichte der komischen Charaktere im Puppentheater [The Fool 3 National Hero 3 Social Rebel. On the history of the modernisation of comic characters in puppet theatre]. Beiträge zur Geschichte der lustigen Figur im Puppenspiel / Nold. Frankfurt/Main, 1994. P. 61-74 [in German].
11. Leach R. The Punch and Judy Show: Tradition and Meaning. Athens: University of Georgia Press, 1985. 192 p. [in English].
12. Kaspers Welten 3 Kaspertheater als immaterielles Kulturerbe [Kasper's Worlds 3 Kasper Theater as Intangible Cultural Heritage] (2024). Bad Liebenwerda: Verlag Mitteldeutsches Marionettentheatermuseum Bad Liebenwerda. 144 p. [in German].
13. Linhardt M., Müller-Kampel B. Puppentheater im 19. Jahrhundert : mit Kasperl und Pimperl, Hanswurst und Hänneschen, Peter und Polichinell : Studien zur Figuralität, Motivik und Komik [Puppet theatre in the 19th century: with Kasperl and Pimperl, Hanswurst and Hänneschen, Peter and Polichinell : studies on figurativeness, motifs and comedy]. Graz : Uni-Press Verlag, 2019. 708 p. [in German].
14. Malík J. Úsměvy dřevěné Thálie. [Smiles of wooden Thalia]. Praha : Orbis, 1965. 347 p. [in Czech].
15. Rabe J. E. Kasper Putschenelle: Historisches über die Handpuppen und Althamburgische Kasperszenen. [Kasper Putschenelle: Historical facts about the glove puppets and old Hamburg Kasper theatre scenes]. Hamburg : Salzwasser Verlag, 1912. 286 p. [in German].
16. Waldheim-Eberle A.G. Frau Kasperl und die Köchin. [Mrs. Kasperl and the lady-cook]. Das Kasperlbuch. / Rikola Verlag. Vienna, 1924. P. 35-46 [in German].
17. Zander A. Shakespeares «lustige Personen» als Konstrastfiguren. Falstaff und der «Höllenpförtner» [Shakespeare's «funny characters» as contrasting figures. Falstaff and the «gatekeeper of hell»]. Die lustige Person auf der Bühne. Gesammelte Vorträge des Salzburger Symposions 1993 / Verlag Ursula Müller-Speiser. Anif/Salzburg, 1994. P. 125-134 [in German].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Дар’я ІВАНОВА-ГОЛОЛОБОВА

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.