ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СЦЕНІЧНОГО МИСТЕЦТВА : ВЗАЄМОДІЯ АКТОРА ТА ГЛЯДАЧА
DOI:
https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.993Ключові слова:
сценічні практики, психологія, взаємодія, глядач, емоціїАнотація
Аналізуються психологічні особливості сприйняття сценічного мистецтва, зокрема у контексті важливості взаємодії актора та глядача. Констатується, що сучасні сценічні практики дедалі більше фокусуються на глядацькому сприйнятті та взаємодії між виконавцем і аудиторією. Дослідження вказують на важливість психологічних, когнітивних і нейрофізіологічних механізмів, що визначають емоційний відгук глядачів. Ключовими аспектами ефективного сценічного дійства у цьому контексті є: емоційна виразність актора – використання методів переживання та фізичних дій для створення глибокого зв’язку з аудиторією; психофізіологія акторської майстерності – контроль голосу, міміки, жестів та різні техніки для впливу на глядацьке сприйняття; психологія сприйняття – розуміння механізмів уваги, ідентифікації та емпатії для підсилення емоційного залучення; театральна терапія – використання сценічних практик у соціальній адаптації, психологічній підтримці, особистісному розвитку тощо.
Загалом сценічні практики – не лише розважальний різновид мистецтва, а й потужний інструмент впливу на людську свідомість, мотивацію, емоції та соціальну взаємодію.
Посилання
1. Dergach M. Playback theater in the system of socialization and resocialization of the personality. Bulletin of the
Taras Shevchenko National University of Kyiv. Psychology, 2018. 2 (9), 17320 [in Ukrainian].
2. Savinov V. V. Using playback theater in work with internally displaced persons. Art Therapy Space, 2018. 1
(23), 53365 [in Ukrainian].
3. Sagina Y. Culturological aspects of the relationship between modern theater and the viewer: based on the
material of Odessa theaters: author's abstract. dis ... candidate of arts.: 26.00.01 / Kharkiv State Academy of Culture.
Kharkiv, 2009 [in Ukrainian].
4. Gavran I., Stoian, S., Rohozha, M., Vilchynska, I., & Pletsan, K. Visual practices of human creation in
postmodern culture. Herança, 2023. 6 (2), 2453254 [in English].
5. Gordon R. The goal of playing: Modern Acting Theories in Perspective. University of Michigan Press, 2006
[in English].
6. Pavlova O., Afonina O., Vilchynska I., Khlystun O., Smyrna L. Cultural and artistic practices in the
perspective of education institutionalisation. Sci Herald Uzhhorod Univ Ser Phys. 2024. 55, 145731465 [in English].
7. Ribagorda Lobera M. Valores psicofisiológicos del espectador como elementos de re-construcción escénica.
Pygmalion. Revista de teatro general y comparado. 2025. 11, 953112 [in Spanish].
8. Sofia G. Las Acrobacias del Espectador. México, Paso de Gato, 2015 [in Spanish].
9. Sofia G., Mager C., Brunel L., Noel A. S. (2024) Theater practice and interpersonal synchronization behaviors:
a pilot study comparing actors and non-actors. Front Hum Neurosci, 2024 [in English].
10. Theatre and Cognitive Neuroscience (Performance and Science: Interdisciplinary Dialogues), 2016 / Ed. N.
Shaughnessy, J. Lutterbie, G. Sofia. Methuen Drama [in English].
11. Theatre Performance and Cognition. Languages, Bodies and Ecologies (2016) / Ed. N. Shaughnessy, J.
Lutterbie, R. Blair, A. Cook. Methuen Drama [in English].
12. Zarrilli P. B. An Enactive Approach to Understanding Acting. Theatre Journal. 2008. 59 (4). $. 6353647 [in
English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ірина ПЕРСАНОВА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.