ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СЦЕНІЧНОГО МИСТЕЦТВА : ВЗАЄМОДІЯ АКТОРА ТА ГЛЯДАЧА

Автор(и)

  • Ірина ПЕРСАНОВА Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого https://orcid.org/0009-0007-8285-733X

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.993

Ключові слова:

сценічні практики, психологія, взаємодія, глядач, емоції

Анотація

Аналізуються психологічні особливості сприйняття сценічного мистецтва, зокрема у контексті важливості взаємодії актора та глядача. Констатується, що сучасні сценічні практики дедалі більше фокусуються на глядацькому сприйнятті та взаємодії між виконавцем і аудиторією. Дослідження вказують на важливість психологічних, когнітивних і нейрофізіологічних механізмів, що визначають емоційний відгук глядачів. Ключовими аспектами ефективного сценічного дійства у цьому контексті є: емоційна виразність актора – використання методів переживання та фізичних дій для створення глибокого зв’язку з аудиторією; психофізіологія акторської майстерності – контроль голосу, міміки, жестів та різні техніки для впливу на глядацьке сприйняття; психологія сприйняття – розуміння механізмів уваги, ідентифікації та емпатії для підсилення емоційного залучення; театральна терапія – використання сценічних практик у соціальній адаптації, психологічній підтримці, особистісному розвитку тощо.
Загалом сценічні практики – не лише розважальний різновид мистецтва, а й потужний інструмент впливу на людську свідомість, мотивацію, емоції та соціальну взаємодію.

Біографія автора

Ірина ПЕРСАНОВА, Київський національний університет театру, кіно і телебачення ім. І. Карпенка-Карого

заслужена артистка України, старший викладач кафедри музичного виховання КНУТКІТ ім. І.К. Карпенка-Карого, співзасновниця та співорганізатор Міжнародного вокального конкурсу ім. Квітки Цісик, Посол Миру, Голова ГО «Перлини української культури – світові», Київ, Україна

Посилання

1. Dergach M. Playback theater in the system of socialization and resocialization of the personality. Bulletin of the

Taras Shevchenko National University of Kyiv. Psychology, 2018. 2 (9), 17320 [in Ukrainian].

2. Savinov V. V. Using playback theater in work with internally displaced persons. Art Therapy Space, 2018. 1

(23), 53365 [in Ukrainian].

3. Sagina Y. Culturological aspects of the relationship between modern theater and the viewer: based on the

material of Odessa theaters: author's abstract. dis ... candidate of arts.: 26.00.01 / Kharkiv State Academy of Culture.

Kharkiv, 2009 [in Ukrainian].

4. Gavran I., Stoian, S., Rohozha, M., Vilchynska, I., & Pletsan, K. Visual practices of human creation in

postmodern culture. Herança, 2023. 6 (2), 2453254 [in English].

5. Gordon R. The goal of playing: Modern Acting Theories in Perspective. University of Michigan Press, 2006

[in English].

6. Pavlova O., Afonina O., Vilchynska I., Khlystun O., Smyrna L. Cultural and artistic practices in the

perspective of education institutionalisation. Sci Herald Uzhhorod Univ Ser Phys. 2024. 55, 145731465 [in English].

7. Ribagorda Lobera M. Valores psicofisiológicos del espectador como elementos de re-construcción escénica.

Pygmalion. Revista de teatro general y comparado. 2025. 11, 953112 [in Spanish].

8. Sofia G. Las Acrobacias del Espectador. México, Paso de Gato, 2015 [in Spanish].

9. Sofia G., Mager C., Brunel L., Noel A. S. (2024) Theater practice and interpersonal synchronization behaviors:

a pilot study comparing actors and non-actors. Front Hum Neurosci, 2024 [in English].

10. Theatre and Cognitive Neuroscience (Performance and Science: Interdisciplinary Dialogues), 2016 / Ed. N.

Shaughnessy, J. Lutterbie, G. Sofia. Methuen Drama [in English].

11. Theatre Performance and Cognition. Languages, Bodies and Ecologies (2016) / Ed. N. Shaughnessy, J.

Lutterbie, R. Blair, A. Cook. Methuen Drama [in English].

12. Zarrilli P. B. An Enactive Approach to Understanding Acting. Theatre Journal. 2008. 59 (4). $. 6353647 [in

English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-03

Як цитувати

ПЕРСАНОВА, І. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СПРИЙНЯТТЯ СЦЕНІЧНОГО МИСТЕЦТВА : ВЗАЄМОДІЯ АКТОРА ТА ГЛЯДАЧА. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 407–411. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.993

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА ТА СУСПІЛЬСТВО. КУЛЬТУРА ПРОФЕСІЙНИХ СФЕР ДІЯЛЬНОСТІ

Схожі статті

<< < 5 6 7 8 9 10 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.