ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ХОРОВИХ ТВОРІВ А. КОС-АНАТОЛЬСЬКОГО В СУЧАСНОМУ ВИКОНАВСЬКОМУ КОНТЕКСТІ

Автор(и)

  • Світлана ІРИГІНА ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-9773-0752
  • Олена ЛЄСНІК ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-4875-3832
  • Олена МАРГІНА ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-8603-2569

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.952

Ключові слова:

національний музичний стиль, соціокультурна дійсність, зв’язок поколінь, музична спадщина, жанрове розмаїття

Анотація

Хорова спадщина А. Кос-Анатольського є вагомим компонентом української національної музичної культури XX століття, в якій органічно поєднуються фольклорна основа, ліризм, жанрова розмаїтість та глибока патріотична і духовна виразність. У сучасних умовах оновлення концертної та освітньої практики, зумовленого розвитком цифрових технологій, змін виконавських стратегій та актуалізації культурної пам’яті, постає необхідність осмислення способів адаптації цієї спадщини до вимог XXI століття. Особливої уваги потребує проблема збереження художньої автентичності під час сучасного сценічного втілення творів композитора, що є викликом як для диригентів, так і педагогів та хорових колективів. Метою дослідження є комплексний аналіз хорової творчості А. Кос-Анатольського як складової національного музичного надбання, виявлення сучасних підходів до її інтерпретації та адаптації у концертному й освітньому середовищі, а також окреслення проблем, пов’язаних зі збереженням художньої автентичності в новітньому сценічному контексті. У роботі застосовано міждисциплінарний підхід, що охоплює історико-культурний, жанрово-стильовий, компаративний і виконавсько-інтерпретаційний аналіз. Використано елементи музикознавчої аналітики, спостереження за діяльністю хорових колективів, аналіз сучасних концертних програм, репертуарних тенденцій та освітніх ініціатив. Дослідження засвідчує, що адаптація хорової спадщини А. Кос-Анатольського до вимог сучасного хорового середовища здійснюється у кількох напрямах: інтерпретаційне оновлення творів із залученням сучасної хорової техніки та сценічної режисури; мультимедійне збагачення виконань; інтеграція творів у навчальні програми та педагогічні практики; популяризація спадщини у цифровому просторі. Водночас виявлено ряд проблем, пов’язаних із збереженням автентичного стилю композитора, зокрема ризик надмірної модернізації, втрати національного колориту, емоційної щирості та фольклорної інтонаційності, які є фундаментальними ознаками його музичної мови. Висвітлено необхідність науково обґрунтованих інтерпретаційних стратегій, здатних гармонійно поєднувати традицію й інновацію.

Біографії авторів

Світлана ІРИГІНА, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського»

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри вокально-хорової підготовки

 

Олена ЛЄСНІК, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського»

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри вокально-хорової підготовки

 

 

 

Олена МАРГІНА, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського»

старший викладач кафедри вокально-хорової підготовки

Посилання

1. Danylets V. Hutsulska muzychna setsesiia v fortepiannii tvorchosti A. Kos-Anatolskoho. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Drohobych, 2018. Vyp. 20. S. 29-33.

2. Karas H. Nevidomyi tvir Kos-Anatolskoho. Ukrainska muzyka. 2013. Ch. 4 (10). S. 138-140.

3. Kashkadamova N. Stylovi osoblyvosti vykonannia u fortepiannykh tvorakh Levka Revutskoho, Stanislava Liudkevycha ta Anatolia Kos-Anatolskoho (na prykladi interpretatsii Marii Krushelnytskoi). Ukrainske mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennia, retsenzii. 2015. Vyp. 15. S. 152-162.

4. Kovbasiuk A. M. Vplyv fonetyky ukrainskoi movy na vokalne vykonannia. Manuskrypt. 2016. Vyp. 4 (66). C. 78381.

5. Nikolaieva L. Solospivy Anatolia Kos-Anatolskoho yak fenomen ukrainskoi kamerno-vokalnoi muzyky. Studii mystetstvoznavchi. 2010. Vyp. 1. S. 28-34. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/ handle/123456789/27536/04-Nikolaieva.pdf?sequence=1.

6. Nimylovych O. M. Fortepianna tvorchist Anatoliia Kos-Anatolskoho v konteksti ukrainskoho muzychnovykonavskoho mystetstva. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. 2020. Vyp. 36. S. 81388. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1231590.pdf.

7. Novak O., Kuprii K., Karbovanets O. Osoblyvosti stylistyky vokalnykh tvoriv A. Kos-Anatolskoho. 2020. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Vyp 34 (3). S. 63-68. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/34-3-10.

8. Pertsova N. O., Dorofieieva V. Yu. Rysy khorovoi tvorchosti ukrainskykh kompozytoriv 3 pisniariv 50370-kh rokiv XX stolittia. Mystetstvoznavchi zap. 2018. Vyp. 33. S. 4283432. http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2018_33_56.

9. Shcherbynina S. V. Vokalno-vykonavska maisternist narodnykh spivakiv. Pedahohichna osvita. 2013. Vyp. 1. S. 1633167.

10. Shchuryk B. A. Vokalna tvorchist A. Kos-Anatolskoho. Molod i rynok. 2011. Vyp. 3 (74). S. 1063108.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-25

Як цитувати

ІРИГІНА, С., ЛЄСНІК, О., & МАРГІНА, О. (2025). ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ХОРОВИХ ТВОРІВ А. КОС-АНАТОЛЬСЬКОГО В СУЧАСНОМУ ВИКОНАВСЬКОМУ КОНТЕКСТІ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 152–158. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.952

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦЬКІ АСПЕКТИ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Схожі статті

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.