ВІДЕНСЬКИЙ П’ЯТИСТРУННИЙ КОНТРАБАС У КОНЦЕРТНІЙ ТА КАМЕРНІЙ МУЗИЦІ КЛАСИЧНОГО ПЕРІОДУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.935

Ключові слова:

віденський стрій, віденський п’ятиструнний контрабас, контрабас, класична доба, камерна музика, виконавство

Анотація

Стаття присвячена вивченню унікального явища в історії музичного мистецтва – розвитку контрабасового виконавства в епоху віденського класицизму. Особливу увагу приділено ролі віденського п’ятиструнного контрабаса з терцево-квартовим строєм, який суттєво вплинув на характер композиторського письма, технічні прийоми гри та темброві можливості інструмента. Аналізуються умови, що сприяли появі великої кількості сольних і камерних творів з участю контрабаса, зокрема діяльність композиторів Гайдна, Моцарта, Гофмайстера, Шпергера, Діттерсдорфа. Розглядається співпраця композиторів із виконавцями-віртуозами, що стала основою для формування високої технічної школи гри на контрабасі. Також акцентується увага на актуальності історично обґрунтованого виконання творів цього періоду на інструменті у віденському строї.

Біографія автора

Золтан СОЛАНСЬКИЙ , Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка

творчий здобувач освітньо-наукового ступеня кафедри струнно-смичкових інструментів

Посилання

1. Bonta S. Terminology for the Bass Violin in the Seventeenth-Century Italy. Studies in Italian Sacred and Instrumental Music in the 17th Century. London, 2024. 352 p.

2. Focht J. Der Wiener Kontrabass : Spieltechnik und Auff甃ࠀhrungspraxis : Musik und Instrumente. Tutzing : Schneider, 1999. 356 s.

3. Focht J., Schiegnitz, T. Der Wiener Kontrabass von Johann Joseph Stadlmann im Berliner MusikinstrumentenMuseum. In: Wagner, G. (eds) Jahrbuch des Staatlichen Instituts für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz. J.B. Metzler, Stuttgart, 2002. 245-262. https://doi.org/10.1007/978-3-476-02886-0_11

4. Grodner M. Comprehensive Catalogue of Music, Books, Recordings and Videos for the Double Bass. Bloomington: Grodner Publications, 2000.

5. Meier A. Der Wiener Kontrabass und seine Spieltechnik in der Zeit der Wiener Klassik. Kontrabass und Bassfunktion. Innsbruck: Edtion Helbling, 1986. 203 s.

6. Meier A. Konzertante Musik für Kontrabass in der Wiener Klassik: Mit Beiträgen zur Geschichte des Kontrabassbaues in Österreich (Schriften zur Musik). E. Katzbichler, 1969. 241 s.

7. Planyavsky A. The chamber music in the Vienna double bass archive. transl. James Barket. URL : https://www.earlybass.com/articles-bibliographies/chamber-music-in-the-vienna-double-bass-archive/

8. Webster J. Violoncello and Double Bass in the Chamber Music of Haydn and his Viennese Contemporaries 1750-1780. Journal of American Musicological Society. 1976. 29. 3. P. 413-438.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Як цитувати

СОЛАНСЬКИЙ , З. (2025). ВІДЕНСЬКИЙ П’ЯТИСТРУННИЙ КОНТРАБАС У КОНЦЕРТНІЙ ТА КАМЕРНІЙ МУЗИЦІ КЛАСИЧНОГО ПЕРІОДУ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ (НАПРЯМ КУЛЬТУРОЛОГІЯ), (50), 48–53. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.935

Номер

Розділ

ІСТОРИКО-МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ

Схожі статті

<< < 7 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.