СТИЛЕТВОРЧІ ЗАСАДИ ФОРМ СРІБНОГО І ФАРФОРОВОГО ПОСУДУ ХVIII – XIX СТОЛІТЬ

Ключові слова: тонка кераміка, срібло, фарфор, фаянс, формотворення, Англія, Україна, ХVIII – XIX століття, декоративно-прикладне мистецтво, дизайн ювелірних виробів.

Анотація

Розкрито основні стилеутворюючі засади форм срібного та тонкокерамічного посуду Європи й України у контексті продукції фарфору-фаянсу ключових мануфактур і заводів ХVIІI – ХІХ ст. Виявлено, що у першій пол. ХVIIІ ст. у культурі сервірування столу монархів та представників еліти провідних держав Європи домінував
срібний посуд. При цьому у середині означеного століття простежувалося поєднання предметів дорогоцінного металу та фарфору китайського виробництва. Натомість вже з другої пол. ХVIIІ – упродовж ХІХ ст. срібний посуд повністю поступився порцеляні. З‘ясовано, що крім указаної «перестановки» високо вартісних предметів посуду
відбулося запозичення формотворення срібла у фарфорових аналогах. Виявлено спільні характеристики обрисів благородного металу у тонкокерамічному асортиментів ранніх європейських мануфактур – Майсен (Німеччина), Сен Клу (Франція), Челсі та Веджвуд (Англія). Натомість в українському виробництві подібна стилеутворююча
трансформація посуду виявлена на Баранівській фарфоровій та Києво-Межигірській фаянсовій фабриках 

Біографії авторів

Тетяна Кротова , Київського національного університету технологій та дизайну м. Києва

доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри мистецтва та дизайну костюма

Олександр Крюк , Київський університет ім. Б. Грінченка, м. Київ

викладач кафедри образотворчого мистецтва

Опубліковано
2023-12-15
Розділ
ІСТОРИКО-МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ