МУЗЕЇ В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ: ПРОБЛЕМИ СУСПІЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ПРОФІЛЮВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.1004Ключові слова:
музей, профіль музею, суспільне призначення музею, заклад вищої освіти, освіта для дорослихАнотація
Розглянуто специфіку функціонування музейних закладів у системі вищої педагогічної освіти для дорослих (інститутах післядипломної педагогічної освіти). З’ясовано, що втрачається значущість науково-дослідного та навчального призначення таких закладів, оскільки здобувачі вищої освіти-дорослі намагаються підвищувати свою кваліфікацію переважно за предметними компетенціями, відповідно інформаційний потенціал цих підрозділів використовують частіше в прикладному контексті, а навчальна компонента, притаманна педагогічним музеям, узагалі не в пріоритеті для дорослих. Натомість зростає значущість музеїв як представницьких підрозділів, здатних репрезентувати минуле та сьогодення освітнього закладу та освітянського середовища. Відповідно, в залежності від місії та візії музею можливе його формування як або педагогічного, або історичного.
Посилання
1. Haida L. A. Muzei u navchalnomu zakladi. Kyiv : Shkilnyi svit, 2009. 128 s.
2. Haida L. A. Prezentatsiia muzeinoi kimnaty z istorii osvity Kirovohradshchyny. Pratsi Tsentru pamiatkoznavsta. 2010. Iss. 18. S. 179-186.
3. Kazantseva L., Samoilenko L., Pysarevska N. Universytetski muzei i viina v Ukraini. Vita Antiqua. 2023. № 14. S. 72–92. DOI:https://doi.org/10.37098/VA-2023-14-72-92.
4. Medvedieva I. M. Orhanizatsiino-pedahohichni zasady diialnosti muzeiv u vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladakh : dys… kand. ped. nauk. Luhansk, 2009. 256 s.
5. Muravska S. V. Vid doslidzhen i navchannia do piaru: zmina misii universytetskoho muzeiu v ХХІ st. Pratsi Tsentru pamiatkoznavstva. 2016. Iss. 29. S. 201–208. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pcp_2016_29_21.
6. Muravska S. V. Muzeini zaklady u systemi vyshchoi osvity Zakhidnoi Ukrainy na tli svitovykh tendentsii. Lviv, 2018. 243 s.
7. Pavlenko Yu. H. Muzei pedahohichnoho profiliu u konteksti profesiinoho stanovlennia maibutnikh uchyteliv: sutnisnyi aspekt. Visnyk Zhytomyrskoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Zhytomyr, 2005. Iss. 22. S. 75–79. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/2322.
8. Pavlenko Yu. H. Muzei pedahohichnoho profiliu yak faktor profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv : avtoref. dys... kand. ped. nauk / Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H. Skovorody. Kharkiv, 2008. 20 s.
9. Pro muzei ta muzeinu spravu : Zakon Ukrainy vid 29 cherv. 1995 r. Verkhovna Rada Ukrainy. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/249/95-%D0%B2%D1%80#Text (date of access: 30.01.25).
10. Fediaieva V. Rol muzeiv zakladiv vyshchoi osvity v systemi profesiinoi pidhotovky. Sotsialna robota ta sotsialna osvita. 2023. № 2(11). S. 257–261. DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(11).2023.291912.
11. New directions for university museums / ed. Brad King. Lanham, Maryland : Rowman & Littlefield, 2024. 399 p. DOI: https://doi.org/10.5771/9781538157749.
12. Plaza C. Museums in Universities: Predicaments and Potentialities. Museum International. 2022. Vol. 74, iss. 1–2, p. 74–85. DOI: https://doi.org/10.1080/13500775.2022.2157563.
13. Ver Steeg Jr., J. A mixed-methods study of how university museums use outreach to build community relationships and deliver value to the university. Museum Management and Curatorship. 2022. Vol. 37, iss. 1, p. 71–91. DOI: https://doi.org/10.1080/09647775.2021.2023898.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Тетяна КАРОЄВА

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.