ПОЛІТИКА КУЛЬТУРНОЇ ПАМ’ЯТІ ЯК СПОСІБ ВІДНОВЛЕННЯ КУЛЬТУРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ І ПОДОЛАННЯ НАСЛІДКІВ ГЕНОЦИДУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.977

Ключові слова:

політика пам’яті, культурний геноцид, національна ідентичність, культурна травма, практики меморіалізації

Анотація

Проводиться аналіз наявних політик культурної пам’яті в постгеноцидних суспільствах, а також механізмів їх реалізації у контексті відновлення й збереження культурної ідентичності для подальшої імплементації в українському контексті. Проаналізовано релевантні для дослідження наукові напрацювання в межах вивчення проблеми культурної пам’яті. Визначено культурну пам’ять як значимий травматичний або ж сакральний досвід суспільства, що передається з покоління в покоління через механізми таких соціальних інститутів як ритуал, політика, мистецтво тощо. Спираючись на теорію геноциду Р. Лемкіна та наявні приклади геноцидних практик (Голокост і геноцид українського народу) в історичному контексті, доведено їхніх негативний вплив на культурну ідентичність представників пригноблених етносів чи націй. Досліджено ключові підходи до розуміння поняття політика культурної пам’яті, а також проаналізовано окремі приклади пам’яттєвих політик в Ізраїлі та Руанді.

Біографія автора

Ірина КРАВЕЦЬ, Київський національний університет ім. Т. Шевченка, Київ

здобувач освітньо-наукового ступеня кафедри етики, естетики та культурології

Посилання

1. Assman A. Prostory spohadu. Formy ta transformatsii kulturnoi pamiati. Kyiv : Nika-Tsentr, 2012. 440 s.

2. Drobovych I. Chy mozhlyvo podolaty naslidky henotsydu? Rozpovid ukrainky pro dosvid Ruandy. 2025. URL: nv.ua/ukr/world/countries/dopomoga-zhinkam-postrazhdalim-vid-nasilstva-ukrajinki-vchatsya-na-dosvidi-ruandidumka-ekspertki-50505445.html (data zvernennia 17.05.2025).

3. Lemkin R. Radianskyi henotsyd v Ukraini (stattia 33 movamy). Kyiv : Vydavets Melnyk M.Yu, 2020. 256 s.

4. Meis Dzh. Vashi mertvi vybraly mene. Kyiv : Ukrainska pres-hrupa, 2008. 672 s.

5. Mysan-Miliasevych V. «Ia mozhu vybachyty, ia ne mozhu zabuty»: yak yevrei berezhut pamiat pro Holokost i chym tsei dosvid mozhe buty korystnym dlia Ukrainy. 2022. URL: https://lb.ua/society/2022/10/12/532261_ya_mozhu_vibachiti_mozhu_zabuti_yak.html (data zvernennia 17.05.2025).

6. Todeskino M., Zavgorodnia I. «Marsh zhyvykh». 2013. URL: https://surl.li/yiatmj (data zvernennia 17.05.2025).

7. Shershova T., Chaika V. Kulturna pamiat i kultura pamiatV. Humanitarni studii: pedahohika, psykholohiia, filosofiia. 2024. T. 12, № 1. S. 1883195.

8. Assman J. Communicative and cultural memory. 2008. URL: archiv.ub.uni-heidelberg.de/propylaeumdok/1774/1/Assmann_Communicative_and_cultural_memory_2008.pdf (data zvernennia 17.05.2025).

9. Assman J., Czaplicka J. Collective memory and cultural identity. Cultural History/Cultural Studies. 1995. Vol.65. P. 253133.

10. Burke L., Faulkner S., Aulich J. The politics of cultural memory. Cambridge : Cambridge Scholars Publishing, 2011. 260 p.

11. Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide. United Nations General Assembly

Resolution 180 (II). 1948. URL: https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/genocide-conv-1948?activeTab=undefined.

12. Lemkin R. Chapter IX: Genocide. In Axis rule in occupied Europe: Laws of occupation – analysis of government – proposals for redress. Carnegie Endowment for International Peace, 1944. P. 79395.

13. Niculescu G. Cultural Heritage and the Politics of Collective Memory. CaieteARA Arhitectură Restaurare Arheologie. 2015. Vol. 15. P. 2433248.

14. Nora P. Between memory and history: Les Lieux de Mémoire. Memory and Counter-Memory. 1989. Vol. 26. P. 7324.

15. Uppal A., Barot D. Cultural memory in context: Interdisciplinary perspectives. Dhamdod : P P Savani University, 2025.

16. Vitkus H. The role of memorial places in the culture of the Holocaust memory: Guidelines for understanding and research methods. Genocidas Ir Rezistencija. 2025. Vol. 1, № 19. P. 863115.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-22

Як цитувати

КРАВЕЦЬ, І. (2025). ПОЛІТИКА КУЛЬТУРНОЇ ПАМ’ЯТІ ЯК СПОСІБ ВІДНОВЛЕННЯ КУЛЬТУРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ І ПОДОЛАННЯ НАСЛІДКІВ ГЕНОЦИДУ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 311–318. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.977

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ І СУПЕРЕЧНОСТІ СУЧАСНОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОЦЕСУ

Схожі статті

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.