СКУЛЬПТУРНІ ПРОЄКТИ В ПУБЛІЧНОМУ ПРОСТОРІ ЛЬВОВА У 2022-2023 РР.: НОВІ ФОРМАТИ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ В УМОВАХ ВІЙНИ

Ключові слова: львівська скульптура, публічний простір, сучасне мистецтво, арт-об‘єкт, художні практики, українське мистецтво, публічне мистецтво, художник, скульптор, російсько-українська війна.

Анотація

Зосереджено увагу на питаннях актуалізації скульптурних практик у публічному просторі Львова, досліджено репрезентативні проєкти, які відбулися в місті у 2022-2023 рр., окреслено різні формати та специфіку художніх рішень для громадського простору. Період останніх двох років вважаємо найбільш актуальним для вивчення з огляду на початок повномасштабної війни та складні суспільно-політичні обставини, поміж якими водночас спостерігаємо стрімку динаміку мистецьких процесів, в тому числі у площині розвитку художніх практик у просторі міста. В ці роки якісні культурні ініціативи відіграють особливу роль та демонструють тенденцію зближення з Європою і світом. Відтак, з‘ясовано роль Львівських тижнів скульптури у розвитку публічного мистецтва та нових підходах до взаємодії об‘єктів із суспільством,
досліджено комунікаційний ефект. Увагу сфокусовано на найбільш виразних проєктах, на основі яких відслідковуємо певні тенденції. Серед них: встановлення скульптур поза межами історичного центру, присутність проєктів, що передбачають концептуальні художні рішення (абстрактні скульптури вулиці Т. Шевченка, проєкт на пл. Петрушевича) тощо. Водночас простежуємо, що саме реалістична фігуративна скульптури, залишається найбільш доступною для сприйнятті серед широких мас та викликає дискусії («Містер Арбітріум», «Впевнена», скульптури біля лікарень). З‘ясовано, що тема війни досить фрагментарно присутня в реалізованих проєктах. Акцентовано на важливості розвитку скульптурних проєктів в публічному просторі, актуалізації комеморативних аспектів в умовах війни та підтримці public art ініціатив поза межами історичного центру. Наразі дана проблематика не осмислена в науковому дискурсі, а її комплексне вивчення є вкрай важливим у контексті подальших досліджень.

Біографії авторів

Анна Єфімова , Львівська національна академія мистецтв

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри менеджменту мистецтва, провідний фахівець із виставкової діяльності ЛНАМ

Василь Одрехівський, Львівська національна академія мистецтв

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри монументально-декоративної скульптури

Опубліковано
2024-06-14
Розділ
ДИЗАЙН ЯК КУЛЬТУРНА ПРАКТИКА