ІСТОРИКО-СВІТОГЛЯДНІ ПІДВАЛИНИ СТВОРЕННЯ «МАМАЇАНИ» – СЕРІЇ СКУЛЬПТУРНИХ ТВОРІВ ВОЛОДИМИРА НАКОНЕЧНОГО, ПРИСВЯЧЕНИХ КОЗАКУ МАМАЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi42.569

Ключові слова:

народний живопис, образ козака з бандурою, мистецьке новаторство. скульптурні зображення козака Мамая, Володимир Наконечний.

Анотація

Розглянуто славнозвісні народні картини, відомі під узагальнюючою назвою «Козак Мамай», здавна популярні серед українців. Вони широко відомі з ХVІІІ ст.; при цьому багато авторитетних дослідників вважає, що подібні твори побутували вже у ХVІІ ст., але не збереглися у вирі буремних подій української історії.
Проаналізовано композиційні типи цих картин та їх зв’язок із нечисленними скульптурними аналогами в давньому українському мистецтві. Виявлено, що в ХХІ ст. спостерігається поява великої кількості нових скульптурних творів подібної тематики. Особливо багато «мамаїв» створив В. Наконечний у вигляді серії камерних бронзових скульптур. З’ясовано історико-світоглядні засади появи вказаних творів, трактовка яких опирається здебільшого на погляди видатних українських науковців (П. Білецького, Я. Дашкевича, Ю. Шилова).

Біографія автора

Бушак Станіслав, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

аспірант, кафедра теорії та історії мистецтва

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-27

Номер

Розділ

ІСТОРИКО-МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ