АВТОРСЬКИЙ ДОКУМЕНТАЛЬНИЙ ФІЛЬМ В УКРАЇНІ КІНЦЯ 1980 -- ПОЧАТКУ 1990-х: МІЖ ПОЛІТИЧНИМ ПРОБУДЖЕННЯМ ТА НАЦІОНАЛЬНОЮ ІДЕНТИЧНІСТЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.992

Ключові слова:

аудіовізуальна культура, національна ідентичність, кінотелемистецтво, український кінематограф, документальний фільм, жанрові трансформації

Анотація

Досліджено трансформації українського документального кінематографу на зламі 1980–1990-х років ХХ століття в контексті проблематики національної ідентичності. Проаналізовано основні тематичні напрями, що стали актуальними для авторського висловлювання в період ідеологічної кризи та «перебудови»: Чорнобильська катастрофа, шахтарські протести, суспільно-політичні зрушення, осмислення радянських репресій та розсекречення історичних сюжетів. Виявлено художньо-документальні засоби, через які кінематографісти відходили від пропагандистського формату радянської агітдокументалістики та зверталися до авторського погляду, інтерпретаційності та наративної відкритості. Висвітлено, що в цей період документальне кіно стає майданчиком візуального репрезентування національної ідентичності та колективної історичної пам’яті.

Біографії авторів

Максим ДЕМИДЕНКО, Харківська державна академія культури, Харків

викладач кафедри фотомистецтва та операторської майстерності

Дмитро Коновалов, Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv, Ukraine

кандидат філософських наук, завідувач кафедри фотомистецтва та операторської майстерності

Софія КОНОВАЛОВА, Харківська державна академія культури, м. Харків

викладач кафедри кіно-телережисури та сценарної майстерності,

 

Станіслав ОСТРОУС, Харківська державна академія культури, м. Харків

викладач кафедри фотомистецтва та операторської майстерності

Наталія МАРХАЙЧУК, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії культури і філософії науки

Посилання

1. Bezruchko O., Myslavskyi, V., Markhaichuk, N. & Chmil, G . Poetics of Ukrainian Film «Earth»: Oleksandr Dovzhenko's Conceptual Search. Media Education, 2020 (4): $. 713-720. https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000598123500015

2. Konovalov O., Markhaichuk, N., Kulyk, A. A documentary film in realm of national identity (ukrainian and foreign experience of comprehension). The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series Theory of Culture and Philosophy of Science, 2024 (69). $. 16-25. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2024-69-02.

3. Myslavskyi V., Bezruchko O., Cherkasova N. & Chmil G. From «The Eleventh Year» to «The Man with a Movie Camera»: conceptual search of Dziga Vertov. Media Education, 2020. 60 (3). $. 507-514. WOS:000574588500013.

4. Demydenko M., Markhaichuk N. Vizualna reprezentatsiia istorychnoho prostoru v ukrainskomu ihrovomu kino (2000-2020 rr.). Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 2024. 48. $. 256-264. doi.org/10.35619/ucpmk.v48i.781.

5. Zubavina I. Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: tendentsii, filmy, postati. KCVv : Feniks, 2007. 296 s.

6. Kalinina I. Spetsyfika vidobrazhennia osobystosti v robotakh suchasnykh ukrainskykh dokumentalistiv. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 2016. (19). 125-134. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2016_19_19 .

7. Konovalov D. Vydy prostoru v suchasnomu avtorskomu dokumentalnomu filmi. Kultura ta informatsiinesuspilstvo KhKhI st.: materialy vseukr. nauk.-teoret. konf. molodykh uchenykh : Kharkiv : KhDAK, 2021. S. 206-208.

8. Kuzmenko O. Kino yak instrument formuvannia natsionalnoi identychnosti. Ukrainskyi kontekst. Kultury Wschodniosłowiańskie – Oblicza i Dialog, II: 2012.p. 66-75.

9. Marchenko, S. Vidtvorennia istorii zasobamy kino: retrospektyvnyi pohliad. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia im. I. K. Karpenka–Karoho, 2011. № 9. S. 91-103.

10. Mishchenko M. Dokumentalnyi kinematohraf Ukrainy: mizh istorychnoiu rekonstruktsiieiu ta filosofskym osmyslenniam. Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho universytetu imeni V. Karazina. Seriia «Filosofiia. Filosofski perypetii», 2014 (50). 47-51. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIFLO_2014_1116_50_9.

11. Novikova L. Rol suchasnoi ukrainskoi kinodokumentalistyky v modeliuvanni natsionalnoi identychnosti. Mystetstvoznavstvo Ukrainy. 2012. Vyp. 12. S. 147-155. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mysu_2012_12_23.

12. Pavlichenko Ye. Osoblyvosti konstruiuvanni natsionalnoi identychnosti v suchasnii vizualnii kulturi Ukrainy. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Napriam: Kulturolohiia, 2023. (47). 79-84. https://doi.org/10.35619/ucpmk.v47i.726. 13. Turkavi M. Dokumentalne kino: istoriia pytannia. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 2014 (8). p. 97-101. https://www.visnik.org.ua/pdf/v2014-08-17-turkavi.pdf.

14. Cheban O. Televizor u pobuti yak obiekt etnolohichnoho doslidzhennia na Odeshchyni. Materialy do ukrainskoi etnolohii, 2014 (13). p. 90-95. http://nbuv.gov.ua/UJRN/mdue_2014_13_11.

15. Iakovlenko K. Piatdesiat rokiv pislia Dzygy Vertova: obraz hirnyka v sotsialnomu dokumentalnomu kino kintsia 1980 3 pochatku 1990 rokiv (na prykladi filmiv «Lypnevi hrozy» ta «Perebudova znyzu»). Studii mystetstvoznavchi, 2016 (3). p. 112-119. https://sm.etnolog.org.ua/zmist/2016/3/112.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-25

Як цитувати

ДЕМИДЕНКО, М., Коновалов, Д., КОНОВАЛОВА, С., ОСТРОУС, С., & МАРХАЙЧУК, Н. (2025). АВТОРСЬКИЙ ДОКУМЕНТАЛЬНИЙ ФІЛЬМ В УКРАЇНІ КІНЦЯ 1980 -- ПОЧАТКУ 1990-х: МІЖ ПОЛІТИЧНИМ ПРОБУДЖЕННЯМ ТА НАЦІОНАЛЬНОЮ ІДЕНТИЧНІСТЮ. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 402–407. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.992

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА ТА СУСПІЛЬСТВО. КУЛЬТУРА ПРОФЕСІЙНИХ СФЕР ДІЯЛЬНОСТІ

Схожі статті

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.