ВІД ЗАСНУВАННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ ПІКТОРІАЛЬНОЇ ФОТОГРАФІЇ ДО НЕОПІКТОРІАЛІЗМУ ФОТОМИСТКИНІ СВІТЛАНИ ТКАЧЕНКО

Автор(и)

  • Лілія Шпирало-Запоточна Львівська національна академія мистецтв, м. Львів https://orcid.org/0000-0001-5465-6660
  • Іван Дудич Музично-меморіальний музей Соломії Крушельницької у Львові

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.959

Ключові слова:

фототвори, пікторіальна фотографія, неопікторіалізм, фотомисткиня, образотворче мистецтво, виставковий проєкт

Анотація

Розглянуто в історичному контексті основні аспекти становлення пікторіальної фотографії та її вплив на формування нового візуального контенту в царині художньої фотографії. Приділено увагу висвітленню творчості окремих вітчизняних художників-пікторіалістів другої пол. ХІХ – початку ХХ століття, котрі були долучені до світових мистецьких процесів та сприяли популяризації українського фотографічного мистецтва на міжнародній арені. Простежено формування художнього статусу фотографії як одного з видів образотворчого мистецтва, який за формальними засобами та творчою складовою споріднений з живописними та графічними творами класиків світового мистецтва. На прикладі виставкового проєкту фотомисткині Світлани Ткаченко простежено формування нового мистецького напряму – неопікторіалізму. Виявлено особливості творчого методу неопікторіалізму, його зв’язок із традиціями та технологічними новаціями сьогодення, залученням та використанням інструментів штучного інтелекту в процесі творчого експерименту.

Біографії авторів

Лілія Шпирало-Запоточна, Львівська національна академія мистецтв, м. Львів

кандидатка мистецтвознавства, доцентка, доцентка кафедри менеджменту мистецтва

Іван Дудич, Музично-меморіальний музей Соломії Крушельницької у Львові

старший науковий співробітник

Посилання

1. Hrushytska I.B. Do pytannia pro vynyknennia ta rozvytok naukovoi fotohrafii. Pytannia istorii nauky i tekhniky. 2012. № 3. S. 10-18.

2. Dovhanych R.H. Ukrainska fotohrafiia u zakordonnykh vydanniakh u period covid-19: khudozhni osoblyvosti ta tvorchi kontseptsii. Ukrainskyi mystetstvoznavchyi dyskurs. Vyp. 4. 2024. S. 64-72.

3. Dudych I. Vidkryttia vystavky Svitlany Tkachenko «Na berezi Tirrenskoho moria...». Muzychno-memorialnyi muzei Solomii Krushelnytskoi. 2023, 16 serpnia. URL: youtube.com/watch?v=CNFtZBSynnc. (data zvernennia: 01.05.2025).

4. Zontah S. Pro fotohrafiiu. Vyd-vo MOKSOP, 2024. 244 c.

5. Kryvoruchko I. Fondova zbirka muzychno-memorialnoho muzeiu Solomii Krushelnytskoi: istoriia, problemy, perspektyvy. Memorialni muzei sohodni: spetsyfika ekspozytsiinoi, fondovoi ta osvitnoi roboty: mat.nauk. konf. Lviv, 16-17 lyst. 2015 r. URL: photo-viv.in.ua/fondova-zbirka-muzychno-memorialnoho-muzeyu-solomiji-krushelnytskojiistoriya-problemy-perspektyvy-video/ (data zvernennia: 01.05.2025).

6. Markovych M. Vatra v Karpatakh. Reportazhi z mynuloho. Uzhhorod: Vyd-vo O.Harkushi, 2025. 550 il., 356 s.

7. Misiak O. V. Heneza vulychnoi fotohrafii v konteksti spetsyfiky tsyfrovoi doby. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv : nauk. zhurnal. 2024. № 3. S. 83–89.

8. Pylypiuk V. Ukrainska khudozhnia fotohrafiia. Etapy stanovlennia ta mystetski zasady rozvytku. Lviv: Svit, 2011. 174 s.

9. Tkachenko S. Piktorializm yak osnova rozvytku suchasnykh mystetskykh tekhnolohii ta neopiktorialnoi

fotohrafii. Rozvytok mystetstva ta kreatyvnoho sektoru: Ukraina ta svit: zb. мat.KhI Mizhna. Nauk.-prakt. Konf., 31 travnia 2024 r. (Baffaor, SShA – Lviv, Ukraina); za red. Shchurko U. Lviv: «Spolom», 2024. S. 47-51.

10. Trachun O. Y. Fotohrafiia v Ukraini 1839-2010. Kharkiv : «Vydavnytstvo SAHA», 2010. 216 s., 252 il.

11. Khylko N. Piktorialna fotohrafiia. Istoriia fotohrafii. 2018. № 1. URL: https://foto-vse.blogspot.com/2018/02/blog-post.html (data zvernennia: 01.05.2025).

12. Sharov S.V. Suchasnyi stan rozvytku shtuchnoho intelektu ta napriamky yoho vykorystannia. Zbirnyk naukovykh prats «Ukrainski studii v yevropeiskomu konteksti». 2023. № 6. S. 157-164.

13. Bair N. The Decisive Network: Magnum Photos and the Postwar Image Market. Oakland: University of California Press, 2020. 336 р.

14. Bate D. Photography : The Key Concepts . Oxford, Berg, 2016. 224 р.

15. Handy E., Rice S., Lukacher B. Pictorial effect naturalistic vision: the photographs and theories of Henry Peach Robinson and Peter Henry Emerson. Norfolk: Chrysler Museum, 1994. 87 p.

16. Hirsch R. Seizing the Light: A History of Photography. Toronto: McGrawHill, 2000. 528 р.

17. Neopictorializm. № 202314031; zaiavl. 07.08.2023. Ukrainskyi natsionalnyi ofis intelektualnoi vlasnosti ta innovatsii.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-22

Як цитувати

Шпирало-Запоточна, Л., & Дудич, І. (2025). ВІД ЗАСНУВАННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ ПІКТОРІАЛЬНОЇ ФОТОГРАФІЇ ДО НЕОПІКТОРІАЛІЗМУ ФОТОМИСТКИНІ СВІТЛАНИ ТКАЧЕНКО. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 194–201. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.959

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИКО-МИСТЕЦЬКІ АСПЕКТИ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

Схожі статті

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.