РОЗЕТКОВИЙ ГЕРДАН ЯК ПРИКЛАД ЄВРАЗІЙСЬКИХ МІГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ СКЛЯНИХ ПРИКРАС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.942

Ключові слова:

ґердан, бісер, скло, прикраси, декоративне мистецтво, український народний костюм

Анотація

Досліджується пошук витоків форми, шляхів міграції  та  побутування на території України нагрудної прикраси розетковий ґердан. Аналіз етимології назви «ґердан» (тюрк. «герден» – шия) дозволив з’ясувати первинну локацію прикраси, пов’язану з центальноазійським культурним регіоном. В Узбекистані, Казахстані та Киргизстані поширеним ювелірним виробом є «зебі-гардон» (тюрк. «прикраса на груди»). Спорідненість художніх особливостей гердану та зебі-гардону стала одним із чинників гіпотези щодо тюркських витоків композиційного рішення української прикраси. Адже до XV ст., часу активної експансії османів на терени України, були поширені оздоби іншого конструктивного рішення – гривни й разки мониста.
Огляд історичних контактів тюркських народів виявив шляхи міграції гердану, спричинені поширенням влади Османської імперії з кінця XV по XVIIІ століття на південно-західну частину України.  Відтак, уточнено й окреслено територію, звідки поширилась форма розеткового гердану: Поділля, Покуття, Південна Гуцульщина, Буковина. З’ясовано, що походження чоловічого гердана басма має архаїчні азійські корені, як похідне від тюркського байса («відбиток») – лексеми для назви довірчої грамоти, символа влади татаро-монгольських ханів XIII−XV ст. Запропоновано концепцію прикраси гердан як мультикультурного об’єкту, у якому архаїчні місцеві традиції створення оздоб із кольорового скла увібрали тюркські мовні й художньо-конструктувні засади у результаті азійсько-європейських політичних і культурних контактів.

Біографія автора

Ольга Коновалова, Київський столичний університет ім. Б. Грінченка, Київ

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри образотворчого мистецтва

Посилання

1. Bukovynskyi tsentr kultury i mystetstv. URL: bukcentre.cv.ua/index.php/tradytsiina-kultura/tradytsiini-remesla/7064-

nashi-choloviky-khochut-i-vmiyut-buty-vyraznymy-maystrynya-nanyzuvannya-biseru-hanna-vatamanyuk.html.

2. Gerdán. Entsyklopediia suchasnoi Ukrainy. URL:https://esu.com.ua/article-25570.

3. Etymolohichnyi slovnyk ukrainskoi movy: V 7 t. T. 1: A3H / Red. kol.: O. S. Melnychuk (hol. red.), I. K. Bilodid, V.T. Kolomiiets, O. B. Tkachenko. In-t movoznavstva im. O. O. Potebni. Kyiv: Naukova dumka, 1982. 632 s.

4. Ivanevych L.A. Tradytsiinyi odiah ukraintsiv Podillia (druha polovyna st.): istoriia, klasyfikatsiia, konstruktyvno-khudozhni ta rehionalno-lokalni osoblyvosti: monohrafiia. Khmelnytskyi : FOP Melnyk A. A., 2021. 797 s.

5. Kamianetskyi eialet. Entsyklopediia istorii Ukrainy: T. 4: Ka3Kom / Redkol.: V. A. Smolii (holova) ta in. NAN Ukrainy. Instytut istorii Ukrainy. Kyiv : Naukova dumka, 2007. S. 54355.

6. Kadyrov V. Kyrhyzstan. NatsyonalnKe ukrashenyia narodov Tsentralnoi Azyy. Byshkek: Rarytet, 2007. 56 s.

7. Kolektsiia kamianoi plastyky. URL:https://www. museum.dp.ua/uk/collection16/

8. Kosmina O.Iu. Tradytsiine vbrannia ukraintsiv. Kyiv: Baltiia-Druk, 2008. T. I: Lisostep. Step. 160 s.; T. II: Polissia, Karpaty. 160 s. Kyiv : Baltiia-Druk, 2008.

9. Mystetstvo Azii ta islamskoho svitu / za red. H. Rudyk. Kyiv : Safran, 2023. 352 s. 10. Muzei narodnoi arkhitektury i pobutu u Lvovi imeni Klymentiia Sheptytskoho. URL:ua.museumdigital.org/object/ 25561.

11. Na Vinnychchyni arkheolohy vyiavyly znakhidky chasiv Trypilskoi ta Cherniakhivskoi kultur. URL:old.honchar.org.ua/p/na-vinnychyni-arheolohy-vyyavyly-znahidky-chasiv-trypilskoji-ta-chernyahivskoji-kultur/

12. Nakaz Ministerstva kultury ta informatsiinoi polityky Ukrainy vid 12.07.2023 № 380 Pro vkliuchennia do Natsionalnoho pereliku elementiv nematerialnoi kulturnoi spadshchyny Ukrainy. URL:https://mcsc.gov.ua/wpcontent/uploads/2023/07/nakaz-mkip-vid-12.07.2023-%E2%84%96-380.pdf.

13. Osmanska imperiia. Entsyklopediia istorii Ukrainy: T. 4: Ka 3 O / Redkol: V. A. Smolii (holova) ta in. NAN Ukrainy. Instytut istorii Ukrainy. Kyiv : «Naukova dumka», 2007. S. 6523664.

14.Paitsza.URL:https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%B0%D0%B9%D1%86%D0%B7%D0%B0.

15. Pozniakov D. Osmanski viiskovi pidrozdily na terytorii khotynskoi nakhiie stolitti: yanycharski orty ta lypky-tatary. URL:https://khotynska-fortecya.cv.ua/57-0/456/

16. Sibruk A. Struktura ta semantyka nazv prykras (na osnovi pamiatok )3)V st.): dys. &kand. filoloh. nauk: 10.02.01 / Ped. un-t im. M.P. Drahomanova. Kyiv 2011. 267 s.

17. Stelmashchuk H., Vrochynska H. Istoriia tradytsiinykh ukrainskykh prykras. Kyiv : Baltiia-Druk, 2020. 184 s.

18. Suprunenko O.B., Pryimak V.V., Myronenko K.M. Starozhytnosti zolotoordynskoho chasu Dniprovskoho lisostepovoho Livoberezhzhia. Kyiv-Poltava : «Arkheolohiia», 2004. [82 s.]. S. 23.

19. Ukrainsko-tiurkski movni kontakty. Ukrainska mova: Entsyklopediia. Kyiv: Ukrainska entsyklopediia im. M. P. Bazhana, 2000. URL:http://litopys.org.ua/ukrmova/um132.htm

20. Fedynchuk O. Shyino-nahrudni cholovichi ta zhinochi biserni prykrasy Pivnichnoi Bukovyny. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv. 2018. Vyp. 35. S. 1243139. DOI 10.5281/zenodo.1313126.

21. Fedorchuk O. Biserne ozdoblennia narodnoi noshi ukraintsiv: kontseptsiia etnomystetskoi tradytsii (na materialakh Pivnichnoi Bukovyny, Zakhidnoho Podillia, Pokuttia ta Hutsulshchyny): dys. ... d-ra ist. nauk: 07.00.05 / In-t ukrainoznavstva NAN Ukrainy. Lviv, 2021. 562 s.

22. Fedorchuk O. Ukrainski narodni prykrasy z biseru. Lviv : Svichado. 2007. 120 s.

23. Gyul E. Bukhara9s Art of jewelry. Sanat. 2003. Issue #4 URL:sanat.orexca.com/2003/2003-4/history_art6-7/

24. The collection of the state museum of applied art and handicraft's history of Uzbekistan. Tashkent, 2022. 408 A.

25. Traditional Uzbek costume on matrrials of museum and private collections of Uzbekistan (Part 1). Tashkent, 2022. 408 A.

26.What is women's jewelry zebigardan? URL:https://society.uz/news/detail/news/651

27. Zebigardon. URL: https://uz.wikipedia.org/wiki/Zebigardon

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-20

Як цитувати

Коновалова, О. (2025). РОЗЕТКОВИЙ ГЕРДАН ЯК ПРИКЛАД ЄВРАЗІЙСЬКИХ МІГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ СКЛЯНИХ ПРИКРАС. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА : МИНУЛЕ, СУЧАСНЕ, ШЛЯХИ РОЗВИТКУ, (50), 86–93. https://doi.org/10.35619/ucpmk.50.942

Номер

Розділ

ІСТОРИКО-МИСТЕЦЬКА СПАДЩИНА УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ

Схожі статті

<< < 12 13 14 15 16 17 

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.